Competente kind
Het zelfvertrouwen van kinderen zien groeien
Zó mooi om van een kindergezicht te zien afstralen: het gevoel van ‘ik kán het’, ‘ik kan het zélf’ en ‘ik hoor erbij’. Samen heet dit ‘competentie’. Wij gaan bij IRIS Opvang uit van het kunnen van het kind en zeggen daarmee: ‘probeer het maar, wij geloven in je.’ De pedagogisch medewerkers van IRIS Opvang werken dus competentie-gericht. Om dit met zijn allen goed te doen, hebben we twee werkgroepen: ‘het competente kind’ (bso) en ‘Pikler’ (kinderdagopvang). Het uitgangspunt van de werkgroepen is hetzelfde: competentie-gericht werken.
Werkgroepen
In de werkgroepen zitten medewerkers van verschillende IRIS-locaties. Zij onderzoeken én laten zien hoe we een kind kunnen helpen in de ontwikkeling, op een manier die bij hem of haar past. Want ieder kind is uniek en vraagt een andere begeleiding. Een kind voelt zich - door hoe er met hem of haar wordt omgegaan - gezien, gehoord en begrepen. En het weet: ik ben precies goed zoals ik ben.
Basisbehoeften vervullen
Kinderen weten zelf goed wat zij kunnen en nodig hebben. Daar gaan we bij IRIS Opvang van uit. En wij geloven in hen. Hiermee vervullen we hun drie basisbehoeften: competentie (het kunnen), relatie (weten dat je erbij hoort) en autonomie (vertrouwen in je eigen kunnen). Op de bso krijgt het kind alle ruimte en vrijheid waar dat kan, en ondersteuning waar het kind dat wil.
Emmi Pikler: in vrijheid ontdekken
Volgens kinderarts en pedagoog Emmi Pikler (1902-1984) ontwikkelen kinderen zich het best als ze zelfstandig, op eigen initiatief en in hun eigen tempo zichzelf en de wereld mogen ontdekken. Het competentie-gericht werken is gebaseerd op deze visie. Een kind mag ‘zelf doen’, in een uitdagende speel- en leeromgeving. De kinderen mogen zelf de regels van hun spel bepalen. De pedagogisch medewerkers zijn er om hen te helpen als ze daarom vragen.
Reggio Emilia: we doen het samen
Ook de pedagogische benadering Reggio Emilia inspireert ons. Kinderen merken dat wij goed naar hen luisteren, en ze mogen meepraten over dingen die hen aangaan. En vertellen wat ze denken, nodig hebben en graag willen. We maken dus sámen onze opvang, wij én de kinderen die bij IRIS Opvang komen.
Zó mooi om van een kindergezicht te zien afstralen: het gevoel van ‘ik kán het’, ‘ik kan het zélf’ en ‘ik hoor erbij’. Samen heet dit ‘competentie’. Wij gaan bij IRIS Opvang uit van het kunnen van het kind en zeggen daarmee: ‘probeer het maar, wij geloven in je.’ De pedagogisch medewerkers van IRIS Opvang werken dus competentie-gericht. Om dit met zijn allen goed te doen, hebben we twee werkgroepen: ‘het competente kind’ (bso) en ‘Pikler’ (kinderdagopvang). Het uitgangspunt van de werkgroepen is hetzelfde: competentie-gericht werken.
Werkgroepen
In de werkgroepen zitten medewerkers van verschillende IRIS-locaties. Zij onderzoeken én laten zien hoe we een kind kunnen helpen in de ontwikkeling, op een manier die bij hem of haar past. Want ieder kind is uniek en vraagt een andere begeleiding. Een kind voelt zich - door hoe er met hem of haar wordt omgegaan - gezien, gehoord en begrepen. En het weet: ik ben precies goed zoals ik ben.
Basisbehoeften vervullen
Kinderen weten zelf goed wat zij kunnen en nodig hebben. Daar gaan we bij IRIS Opvang van uit. En wij geloven in hen. Hiermee vervullen we hun drie basisbehoeften: competentie (het kunnen), relatie (weten dat je erbij hoort) en autonomie (vertrouwen in je eigen kunnen). Op de bso krijgt het kind alle ruimte en vrijheid waar dat kan, en ondersteuning waar het kind dat wil.
Emmi Pikler: in vrijheid ontdekken
Volgens kinderarts en pedagoog Emmi Pikler (1902-1984) ontwikkelen kinderen zich het best als ze zelfstandig, op eigen initiatief en in hun eigen tempo zichzelf en de wereld mogen ontdekken. Het competentie-gericht werken is gebaseerd op deze visie. Een kind mag ‘zelf doen’, in een uitdagende speel- en leeromgeving. De kinderen mogen zelf de regels van hun spel bepalen. De pedagogisch medewerkers zijn er om hen te helpen als ze daarom vragen.
Reggio Emilia: we doen het samen
Ook de pedagogische benadering Reggio Emilia inspireert ons. Kinderen merken dat wij goed naar hen luisteren, en ze mogen meepraten over dingen die hen aangaan. En vertellen wat ze denken, nodig hebben en graag willen. We maken dus sámen onze opvang, wij én de kinderen die bij IRIS Opvang komen.