Contact met Ineke Staat de gewenste vacature er niet bij? Of twijfel je of het bij je past? We begrijpen dat het spannend is om een nieuwe baan te zoeken. We willen je graag helpen om te kijken of IRIS Opvang bij je past. Stuur een berichtje naar Ineke Verhoef (06-38057905) voor het maken van een afspraak.
Kom werken bij IRIS Opvang
Klik op de knop hieronder om direct naar de vacatures te gaan. Staat jouw vacature er niet bij? Stuur dan gerust een open sollicitatie naar personeel@irisopvang.nl.
Over IRIS Opvang IRIS Opvang is een christelijke stichting voor kinderdagopvang en voor-/naschoolse opvang binnen de gemeente Kampen. Wij zijn onderdeel van IRIS Onderwijs & Opvang. Samen ontwikkelen we richting integrale kindcentra. IRIS Opvang is een kleinschalige, gestaag groeiende organisatie. Onze kernwaarden zijn liefde & betrokkenheid, plezier, talentontwikkeling & prestatie en professionaliteit & kwaliteit. Wij geloven in kinderen! Binnen de dag- en peuteropvang voor kinderen van 0-4 jaar laten wij ons daarom inspireren door de visie van Emmi Pikler. Zij gaat ervan uit dat (jonge) kinderen al heel veel kunnen en begrijpen. Ook in de bso gaan we uit van het competente kind, dat zich van nature wil ontwikkelen en wil leren. Met elkaar staan wij voor liefdevolle betrokkenheid bij de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar.
Wil je meer weten? Bekijk dan onze informatiepagina's. Daar vertellen we over ons pedagogisch beleidsplan, over VVE en nog veel meer.
‘IRIS Opvang staat voor een huiselijke sfeer; we creëren het thuisgevoel voor de kinderen. Per locatie hebben we maar één groep kinderopvang. Dat maakt het meer eigen. We hebben een goede relatie met ouders en veel persoonlijk contact. De pedagogisch medewerkers werken op vaste dagen. Dat is prettig voor ons team en vooral voor de kinderen.’
‘IRIS Opvang staat voor een huiselijke sfeer; we creëren het thuisgevoel voor de kinderen. Per locatie hebben we maar één groep kinderopvang. Dat maakt het meer eigen. We hebben een goede relatie met ouders en veel persoonlijk contact. De pedagogisch medewerkers werken op vaste dagen. Dat is prettig voor ons team en vooral voor de kinderen.’
Elkaar zien ‘IRIS Opvang is een kleine organisatie waarin je wordt gezien. Dat geldt voor collega’s onderling, maar ook voor de kinderen. We volgen bijvoorbeeld cursussen, waarin we leren om de wereld door de ogen van het kind te bekijken. Een mooi voorbeeld is het gebruik van een babygym. Als een baby daarvan onrustig werd, haalde ik het kind weg uit de situatie. Met de inzichten die ik nu heb, haal ik niet het kindje weg, maar de babygym.’
Voor- en vroegschoolse educatie ‘Met voor- en vroegschoolse educatie (VVE) verdiepen we ons met de kinderen in thema’s, zoals verkeer. Gezellig in de kring een liedje zingen over verkeerslichten, de kleuren van de auto’s leren, een parcours tekenen of met kartonnen dozen een auto knutselen. We bedenken allerlei leuke activiteiten waarmee de kinderen spelenderwijs leren. We observeren de kinderen ook, hebben met de ouders een tienminutengesprek en doen een warme overdracht naar de school. Andersom wandelen leerkrachten ook binnen bij de opvang. Dus de kinderen kennen de juffen en meesters al voordat ze naar school gaan.’
Mooie kansen ‘In de drie jaar tijd dat ik bij IRIS Opvang werk, heb ik mooie kansen gekregen. Ik ben begonnen als pedagogisch medewerker op de groep. Ik kreeg veel vertrouwen van mijn leidinggevende en daardoor ben ik enorm gegroeid. Na een halfjaar ben ik verder gegaan als coördinator kinderopvang en inmiddels geef ik daarnaast ook VVE-coaching aan de leidsters. Op die manier kan ik anderen ook weer vertrouwen geven en helpen groeien.’
Groei en ontwikkeling ‘Ook in het werk met de kinderen vind ik het mooi om groei en ontwikkeling te zien. Al hoeven ze hier niet actief te leren. We bieden activiteiten aan waarmee ze zich verder kunnen ontwikkelen, maar niks moet en alles mag. Als ze hier ’s middags komen, hebben ze een hele schooldag achter de rug. Als ze liever knutselen, buiten spelen of de bouwhoek in duiken, is dat ook goed. Net als thuis.’
‘Ik heb bij meerdere opvangorganisaties gewerkt, maar bij IRIS Opvang krijg ik de ruimte om mijn aandacht écht op mijn groep te richten. Het kind komt hierdoor centraal te staan. Ik houd me bezig met activiteiten bedenken, de groep draaien en zorgen dat kinderen een leuke dag hebben. Ik ben echt voor de kinderen aan het werk.’
‘Ik heb bij meerdere opvangorganisaties gewerkt, maar bij IRIS Opvang krijg ik de ruimte om mijn aandacht écht op mijn groep te richten. Het kind komt hierdoor centraal te staan. Ik houd me bezig met activiteiten bedenken, de groep draaien en zorgen dat kinderen een leuke dag hebben. Ik ben echt voor de kinderen aan het werk.’
Vrijheid ‘De vrijheid die we als pedagogisch medewerkers krijgen bij IRIS Opvang draagt bij aan het plezier en de ontwikkeling van de kinderen. Toen ik hier kwam werken, heb ik bijvoorbeeld voorgesteld om minder spellen en knutselmateriaal in de kast te hebben staan. Dat hebben we doorgevoerd. Nu is het overzichtelijker. Kinderen kunnen makkelijk zelf kiezen en omdat er meer ruimte is in de kast, kunnen ze het na gebruik ook heel goed zelf opruimen. Kinderparticipatie vind ik erg belangrijk. Ik laat kinderen op Pinterest activiteiten zoeken die ze zelf leuk vinden om te doen. Die ideeën slaan we op en gebruik ik vervolgens om het activiteitenaanbod mee samen te stellen. Zo voelen kinderen zich gehoord. En waarom zou ik mijn ideeën als uitgangspunt nemen, terwijl de kinderen zelf vaak heel goed weten wat zij leuk vinden om te doen? Zo benutten we ieders kwaliteit.’
Prettig kleinschalig ‘IRIS Opvang is prettig kleinschalig. Ik heb eerder bij zowel een grote organisatie als een particuliere opvang gewerkt. IRIS Opvang zit daar precies tussenin en heeft het beste van twee werelden. Het is hier goed geregeld en toch is het kleinschalig, waardoor we elkaar allemaal kennen. De opvanglocaties zitten in de scholen van IRIS Onderwijs. De kinderen zijn dus vertrouwd met de plek. En ze lopen zelf na school binnen bij de opvang. Ouders en leerkrachten kennen we ook allemaal. Ik weet dus waar de kinderen het over hebben en als er eens iets moet worden afgestemd, is dat zo gebeurd.’
Respect ‘Respect is de basis van mijn werk met de kinderen. Respect voor elkaar, voor het materiaal, voor de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Kortom, deze basis van respect zorgt voor een veilig groepsklimaat en dat is onmisbaar voor plezier.’
‘Samen met mijn collega’s zorg ik op de BSO voor leuke activiteiten, gericht op ontspanning. Op school moeten kinderen al zoveel. Er is hier voor ieder wat wils. En als een kind geen zin heeft om ergens aan mee te doen, dan is dat ook prima. De kinderen krijgen hier veel vrijheid en ruimte en wij als pedagogisch medewerkers ook.’
‘Samen met mijn collega’s zorg ik op de BSO voor leuke activiteiten, gericht op ontspanning. Op school moeten kinderen al zoveel. Er is hier voor ieder wat wils. En als een kind geen zin heeft om ergens aan mee te doen, dan is dat ook prima. De kinderen krijgen hier veel vrijheid en ruimte en wij als pedagogisch medewerkers ook.’
‘Ik combineer mijn baan als pedagogisch medewerker bij de BSO met een baan als onderwijsassistent op de Marnixschool. Dat hoort allebei bij IRIS Christelijke Kindcentra. Een waardevolle combinatie, want ik ben een herkenbaar gezicht voor kinderen en ik weet hoe hun dag is geweest. Dat komt vooral van pas als iemand even niet lekker in zijn vel zit. Op onze locatie werken we met thema’s waar we activiteiten bij bedenken. Dat doen we als collega’s om de beurt en naar eigen inzicht. Ik doe graag binnenactiviteiten, dus ik bedenk vaak iets om te knutselen of te bakken. Andere collega’s zijn meer van het buitenzijn en organiseren activiteiten die daar bij passen.’
Eigen inbreng ‘Ideeën doen we onder meer op via DoenKids, een online activiteitendatabase. Maar natuurlijk hebben de kinderen zelf ook inbreng. Een van de jongens wist een tijdje niet zo goed wat hij moest doen. Toen we daarover met hem in gesprek gingen, gaf hij aan dat hij van vissen hield. Er bleken meer kinderen te zijn die dat wel zagen zitten. Er is toen iemand langsgekomen om de kinderen daar wat meer over te vertellen. Hij is ook met ze gaan vissen. Dat was zo’n succes dat we een paar hengels hebben aangeschaft. Nu gaan we af en toe zelf met een groepje op pad.’
Open communicatie ‘We hebben een leuke club collega’s. We kunnen open en eerlijk met elkaar praten, ook als iemand iets dwarszit. Die open communicatie zorgt voor een fijne werksfeer, waarin we altijd voor elkaar klaarstaan. Moet iemand vanwege privéomstandigheden bijvoorbeeld eerder naar huis, dan is er altijd wel iemand die wil bijspringen. Ook vanuit de leiding van IRIS wordt er altijd meegedacht om dingen mogelijk te maken, dat is heel prettig.’
‘Voordat ik bij IRIS Opvang kwam werken, was ik gastouder en ik miste collega’s om mee te sparren. Een coördinator kinderopvang van IRIS, die ik sprak via de school van mijn kinderen, adviseerde me om te solliciteren bij IRIS. Het sprak me direct aan dat IRIS werkt volgens de Pikler-methode: uitgaan van de competenties en het eigen leertempo van het kind.’
‘Voordat ik bij IRIS Opvang kwam werken, was ik gastouder en ik miste collega’s om mee te sparren. Een coördinator kinderopvang van IRIS, die ik sprak via de school van mijn kinderen, adviseerde me om te solliciteren bij IRIS. Het sprak me direct aan dat IRIS werkt volgens de Pikler-methode: uitgaan van de competenties en het eigen leertempo van het kind.’
Ervaringen delen ‘Inmiddels werk ik twee jaar bij IRIS, waarvan de afgelopen maanden op twee BSO-locaties. Het voordeel daarvan is dat ik goed ervaringen kan delen. Bij IRIS werken we bijvoorbeeld met ‘loose parts’: losse materialen met een open einde, zoals kastanjes, zand, knopen of rijst, waar kinderen zelf nog van alles kunnen maken. Dat stimuleert het creatieve denken en daagt hun fantasie uit. Maar met die loose parts werd niet op alle locaties evenveel gedaan. Op locatie Morgenster heb ik samen met een collega de materialen uitgebreid en aantrekkelijk gepresenteerd, waardoor de kinderen er meer en fijn mee gingen spelen. Jong en oud samen, heel leuk. Toen ik het succes zag, heb ik dit ook doorgevoerd bij de locatie Rehoboth. Nu krijg ik zelfs vragen van andere locaties hoe zij dit goed kunnen oppakken.’
Jezelf zijn ‘Toen ik hier net kwam werken, was ik weleens onzeker. Een van mijn clustermanagers zei op een gegeven moment dat ik meer in mezelf moest geloven, dat deden zij immers ook. Dat is me echt bijgebleven en heeft me veel positiviteit en kracht gegeven. IRIS is een heel fijne organisatie waar je jezelf kunt zijn en echt het gevoel krijgt dat je meetelt. Wat ook prettig is, is de mix tussen jonge en oudere collega’s. Dat geeft een fijne dynamiek aan een team. En het is handig. Een jongere collega leerde mij om te gaan met het digitale kindvolgsysteem. Andersom hebben jongere collega’s wat aan mijn levenservaring; ik ben moeder van vijf kinderen. Er is hier ook volop de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Ideeën voor cursussen of bijscholingsavonden worden serieus opgepakt. Ik werk hier echt met veel plezier.’
‘Ik zie de IRIS-locatie waar ik werk als een extra huiskamer. Het voelt alsof niks moet en alles mag. Dat is natuurlijk niet zo, maar het zegt wel iets over de sfeer.’
‘Ik zie de IRIS-locatie waar ik werk als een extra huiskamer. Het voelt alsof niks moet en alles mag. Dat is natuurlijk niet zo, maar het zegt wel iets over de sfeer.’
‘Samen met mijn collega’s zorg ik op de groep voor een veilige omgeving waarin de kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin ze zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. De collega’s binnen mijn team hebben verschillende kwaliteiten. De een houdt van voorlezen, de ander van muziek maken met de kinderen en weer een ander zorgt graag voor een opgeruimde speelplek, zodat de kinderen ontspannen kunnen spelen. Met onze kwaliteiten vullen we elkaar goed aan, waardoor je de ruimte krijgt om die dingen te doen waar je goed in bent. Ik ben het meest in mijn element als ik op de grond met de kinderen aan het spelen ben. Ik kan er enorm van genieten als ik een gesprekje voer met een driejarige over wat hij of zij bij opa en oma heeft gedaan terwijl er ondertussen een baby langs kruipt die probeert te staan.’
Planning omgooien ‘Als pedagogisch medewerker hebben we binnen de grenzen die er zijn veel vrijheid. We hebben bijvoorbeeld een vast ritme van eet-, drink-, slaap- en speelmomenten, maar wanneer een kind het nodig heeft, kunnen we daarvan afwijken. We kijken naar het kind en spelen in op zijn of haar behoeften. In de ochtend splitsen we de groep bijvoorbeeld vaak op in een baby- en peutergroep. Het is wel eens voorgekomen dat ik op pad zou gaan met de peuters, maar dat een paar jongsten niet lekker in hun vel zaten en wat extra aandacht nodig hadden. Of dat we een binnenactiviteit gepland hadden, maar dat de groep onrustig was. Dan kan het helpen om even een kwartiertje naar buiten te gaan. We passen onze plannen dan ter plekke aan. Het kind is écht het uitgangspunt bij alles wat we doen.’
Wij maken op deze website gebruik van cookies om inzicht te krijgen in hoe de website bezocht wordt. Met deze informatie maken we onze website en jouw ervaring beter. Wij gebruiken géén cookies voor advertentiedoeleinden.