Wilt u alle vragen uit een categorie zien? Dat kan door alleen een onderwerp te selecteren en op zoeken te klikken. U kunt ook naar beneden scrollen op deze pagina. Wilt u alle categoriën doorzoeken? Selecteer dan geen onderwerp, maar vul alleen uw zoekwoord in.
Complimenten zijn toverstafjes en wij laten ons graag betoveren. Een compliment horen we dan ook graag. Het mag via serviceteam@irisopvang.nl aan ons doorgegeven worden en als het compliment specifiek voor iemand is dan zorgen wij ervoor dat het op de juiste plek terecht komt.
Handelen in het belang van het kind en ouder/verzorger. Daar staan wij voor. We vinden het dan ook belangrijk dat ouders en verzorgers die onverhoopt een klacht hebben over IRIS Opvang, zich gehoord voelen. Ook willen we op een juiste manier met de klacht omgaan en het snel en goed oplossen. De klachtenregeling van IRIS Opvang helpt hierbij. Deze bestaat uit een interne en een externe procedure. Meer informatie over de klachtenregeling staat hier.
Wij vinden het fijn als je de moeite neemt om je feedback aan ons door te geven. Verbeterpunten kun je doorgeven door een mail te sturen aan serviceteam@irisopvang.nl. We gaan ervan uit dat deze ook zijn besproken op de locatie en (indien van toepassing) met de betreffende medewerker.
Dit kun je aanvragen via het ouderportaal. De medewerkers op de locatie bekijken of er op de gewenste dag/dagen plek is en je ontvangt hiervan zo snel mogelijk bericht. Ben je die nog niet bekend bij IRIS Opvang? Schrijf je dan in via het inschrijfformulier.
Je ontvangt een mail met daarin een button. Door hierop te klikken, kom je op de website van SignRequest. Hier wordt precies aangegeven waar iets moet worden ingevuld. Zodra alles is ingevuld en voltooid is ontvang je een mail met de ondertekende overeenkomst en een verslag van het ondertekenen. IRIS Opvang ontvangt een kopie van deze mail.
Digitaal ondertekenen moet binnen 7 dagen gedaan worden. Ontvangen wij binnen 7 dagen het getekende contract niet retour dan komt de plaatsingsaanbieding te vervallen en bieden wij de plaats aan andere ouders aan.
Op het moment dat de bankgegevens en de automatische incasso gekoppeld zijn aan ons banksysteem ontvang je een bevestiging met daarin de SEPA- code voor de incasso’s die wij gaan uitvoeren.
Opzeggen van het opvangcontract kan door een e-mail te sturen naar serviceteam@irisopvang.nl.
Bij een flexibel contract is er geen wekelijks vaste afname, wel is er een minimum afname bepaald. Je kind staat dus niet vast op de planning. We bieden deze flexibele contractvorm aan echter in beperkte mate en met een maximum per dag per locatie. Op de vestigingen waar een wachtlijst is bieden we deze mogelijkheid niet of in zeer beperkte mate aan.
Met een flexibel contract kun je dus opvang aanvragen wanneer je dat nodig hebt. Vooraf wordt wel vastgelegd op welke dagen/ dagdelen en voor welke minimum afname dit het geval is. Bijvoorbeeld: als je af en toe op de woensdag en op vrijdag opvang nodig hebt dan krijg je een flexibelcontract voor de woensdag en de vrijdag met een minimale afname van 2 dagen per maand. De reden van de minimale afname is dat wij het welbevinden en de verbinding met het kind centraal stellen. Om dat te kunnen realiseren moet er een frequentie in de opvang zitten.
Aanvragen van een opvangdag gaat na het sluiten van een flexibelcontract via het ouderportaal. Bij een flexibel contract kunnen we geen garantie geven dat er altijd plek is.
Als er 3 maanden niet voldaan is aan het minimum van 2 aanvragen per maand, dan wordt de plaatsingsovereenkomst beëindigd.
Vanaf februari 2021 is er op alle KDV-locaties (0-4 jaar) een wachtlijst voor flexibele contracten. Bij de BSO-locaties is het per locatie verschillend, sommige locaties hebben nog wel plek voor flexibele contracten en sommige locaties niet.
Vanuit pedagogisch oogpunt adviseren wij om je kind minimaal twee dagen per week naar het kinderdagverblijf te brengen. Je kind raakt met twee dagen opvang meer gewend aan de omgeving, de pedagogisch medewerkers en de andere kinderen in de groep. Eén dag opvang is mogelijk, maar hou er dan rekening mee dat je kind elke week weer opnieuw moet wennen. Er zit dan namelijk elke keer zes dagen tussen de opvang.
Bij de kinderdagopvang bieden we in beperkte mate halve dagen opvang aan. Het opzeggen van een halve dag bij afname van een hele dag is niet mogelijk.
Contracten kunnen wel opgezegd worden voor een hele dag waarna er bekeken kan worden of er een plaatsingsmogelijkheid voor een halve dag mogelijk is. Dit hangt af van dagdeel en locatie. Is plaatsing niet mogelijk dan wordt er een wachtlijstplaats aangemaakt.
Nee, dat is niet mogelijk. Wij willen kinderen structuur, veiligheid en rust bieden en dat kan het beste als we de kinderen één of meerdere keren per week zien. Daarom bieden wij geen contracten aan voor alleen tijdens de vakanties.
De basis is een schoolweken contract (40-wekencontract). Daarmee heb je opvang tijdens de schoolweken. Als je ook opvang nodig bent in de vakanties, kun je kiezen uit een 48-weken of een 52-weken contract. Op deze pagina staat meer informatie over de contractmogelijkheden.
Voor een vakantiedag op de BSO rekenen wij standaard 11,5 uur. Dat is het ‘dagdeel' voor vakantieopvang. Het is dus niet mogelijk om alleen een ochtend in te plannen. Uiteraard mag je je kind wel later brengen en/of eerder ophalen.
Op het moment dat via SignRequest de plaatsingsovereenkomst getekend is, wordt er direct een kopie gemaild. Komt er geen kopie binnen in je mailbox? Controleer dan de spamfolder.
Een kopie van het plaatsingscontract is ook terug te vinden in het ouderportaal. Dit betreft echter een niet getekend exemplaar.
Opzeggen van het opvangcontract kan door een e-mail te sturen naar serviceteam@irisopvang.nl. We hanteren een opzegtermijn van één maand.
De keuze van een contractvorm hangt af van hoeveel dagen opvang je nodig bent tijdens de vakanties.
Kinderopvang
Bij een 52-wekencontract wordt je kind iedere week ingepland.
Bij een 48-wekencontract wordt je kind 48 weken ingepland en dus 4 weken uitgepland.
Bij een 40-wekencontract wordt je kind alle schoolvakanties uitgepland.
Wil je weten welke weken er uitgepland zijn? Kijk dan op deze pagina. Daar staat meer informatie over de contractmogelijkheden.
Wij hanteren de algemene voorwaarden van de branchevereniging en hebben aanvullend eigen algemene voorwaarden. Deze voorwaarden ontvang je als bijlage bij het contract. De voorwaarden zijn ook terug te vinden op onze website. Bij ondertekening van het contract ga je automatisch akkoord met beide algemene voorwaarden.
Er zijn geen annuleringskosten verbonden aan de inschrijving. Wel vernemen we graag zo snel mogelijk als je inschrijving kan komen te vervallen zodat we onze wachtlijst actueel kunnen houden. Annulering van de inschrijving kan via serviceteam@irisopvang.nl.
Op het moment dat het contract getekend is, kan de plek nog tot één maand voor plaatsing tegen de administratieve annuleringskosten van €25,00 geannuleerd worden. Daarna hanteren we een opzegtermijn van één maand per de eerste van de maand.
We bieden plaatsingen aan voor halve dagen, echter in beperkte mate en met een maximum per dagdeel/locatie. Op KDV-vestigingen waar een wachtlijst is, bieden we deze mogelijkheid niet of alleen op de minder drukke dagen aan.
IRIS Opvang maakt onderdeel uit van een stichting zonder winstoogmerk. Het geld dat is betaald voor de opvang, wordt dus altijd gebruikt voor het kunnen aanbieden, in stand houden en de kwaliteit van de opvang.
IRIS Opvang factureert vooruit. Dat wil zeggen dat de factuur van oktober rond 15 september wordt verzonden via de mail en rond 25 september wordt geïncasseerd. Als de opvangovereenkomst vóór 1 september is ondertekend loopt het zoals hiervoor beschreven.
Maar als de opvangovereenkomst is ondertekend na 1 september dan kan het anders gaan. De factuur van oktober kan dan nog niet worden aangemaakt en daarom ontvang je eerst een gewone factuur van november (rond 15 september). Pas met de factuur van december (rond 15 november) wordt het deel van oktober meegenomen.
Deze mogelijkheid bieden we niet.
In principe worden alle facturen automatisch geïncasseerd. Als je op een andere manier wilt betalen, neem dan contact op met de administratie van IRIS Opvang. Het emailadres is serviceteam@irisopvang.nl.
Je kunt een eindfactuur ontvangen om de volgende redenen:
Op de factuur staan bij het onderdeel 'vakantie-opvang' de tijden ingevuld op alle dagen van de week. Dat betekent niet dat het opgebouwde tegoed ingezet kan worden op alle dagen van de week. Het tegoed aan vakantieopvang kan afgenomen worden op de standaarddagen zoals vastgelegd in de overeenkomst. Hoeveel te goed je precies opbouwt, staat op de factuur.
Indien er extra opvang afgenomen is boven de in het contract afgesproken opvang dan wordt deze extra in rekening gebracht. De facturatie daarvan vindt altijd een maand later plaats.
De factuur voor de opvang wordt automatisch rond de 25ste van de maand geïncasseerd. Zorg voor voldoende saldo zodat herinneringskosten niet in rekening gebracht hoeven te worden.
Bij niet tijdig voldoen van de factuur of niet kunnen uitvoeren van de incasso wordt de wettelijke rente in rekening gebracht alsmede €25,00 administratiekosten.
De inschrijving is alleen voor IRIS Opvang. Raadpleeg de website van de school van voorkeur van IRIS Onderwijs over de aanmeldprocedure.
We adviseren je om je kind zo snel mogelijk in te schrijven om de kans op een plek te vergroten. We doen ons uiterste best om een plek voor je te realiseren. Maar we kunnen helaas geen garantie geven dat we meteen vanaf de gewenste startdatum een plek beschikbaar hebben op de voorkeursdagen en de voorkeursvestiging.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom het inschrijfformulier niet werkt.
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met serviceteam@irisopvang.nl
Dat kan je gemakkelijk via onze site aanvragen.
In het inschrijfformulier staat een vak 'bijzonderheden'. Daar kan extra informatie worden ingevuld.
Aanmelden gaat gemakkelijk via het online inschrijfformulier. Je ziet hier ook hoe het traject verloopt; van het invullen van het formulier tot de eerste opvangdag.
Zodra je het eerste kindje ingeschreven hebt, komt te vraag of je een tweede inschrijving wilt doen. Dan blijven er gegevens bewaard en hoef je niet alles opnieuw in te vullen. Dit werkt alleen als je tweede kindje naar dezelfde opvang gaat. Als kindje 1 naar de BSO gaat en kindje 2 naar de KDV, dan werkt het niet. Dit probleem is bekend en hier wordt aan gewerkt. Ververs dan de browser en vul het inschrijfformulier helemaal opnieuw in. Dan komt de tweede inschrijving goed door bij het serviceteam.
Tweede en volgende kindjes kunnen worden aangemeld via onze website. Aanmelden gaat via het standaard inschrijfformulier. Je vult alle gegevens in en wij nemen de inschrijving in behandeling. Alleen inschrijvingen gedaan via het inschrijfformulier worden in behandeling genomen.
De BSO's van IRIS Opvang zijn voor kinderen van IRIS-scholen. IRIS Opvang en IRIS Onderwijs werken aan integrale kindcentra's. Daarbij werken ze zo nauw samen, dat we niet dezelfde kwaliteit kunnen bieden aan kinderen van andere scholen. Bijvoorbeeld als het gaat over studiedagen. Daarom kiezen we ervoor dat alleen kinderen van de IRIS-scholen naar de BSO's kunnen komen van IRIS Opvang.
Inschrijven voor de wachtlijst is kosteloos en vrijblijvend.
Aanmelden voor een studiedag op een dag die niet de standaard opvangdag uit het contract is is mogelijk. Aanvragen kunnen gedaan worden via het ouderportaal – extra opvang. Als de aanvraag geaccordeerd is wordt deze tegen het flexibele tarief in rekening gebracht. Kinderen met een opvangcontract op de studiedag hebben voorrang bij plaatsing. Plaatsing is niet gegarandeerd.
Wij kunnen ons goed voorstellen dat je kind graag even rustig komt kennismaken, voordat de kinderopvang (0 tot 4 jaar) en de peuteropvang (2 tot 4 jaar) start. Kinderen zijn daarom van harte welkom om een ochtend of middag te komen wennen op de opvanglocatie. De ouder of verzorger is hier zelf niet bij. Mocht je kind, jij of wij vinden dat nog een keertje wennen fijn zou zijn dan kan in overleg met de medewerkers van de betreffende locatie een extra ochtend of middag worden ingepland.
Ja, om van opvang tijdens een studiedag gebruik te maken moet je je kind minimaal 14 dagen voorafgaand aan de studiedag aanmelden via het ouderportaal. Bij later aanmelden is opvang niet gegarandeerd.
Indien de haaltijden niet gehanteerd worden brengen we extra kosten in rekening. Voor ophalen buiten de openingstijden tot 30 minuten na opening brengen we € 25,00 in rekening.
Op onze website staat een artikel waarin we uitleggen wat studiedagen zijn. Lees het artikel hier. De opvang voor een studiedag kan je gemakkelijk aanvragen via het ouderportaal.
Overdracht vindt plaats met de medewerker die aanwezig is op de locatie. Bijzonderheden kunnen besproken worden. Als er meer tijd nodig is is het raadzaam om dat vooraf even aan te geven. Voor overdracht bij het ophalen moet je minimaal 15 minuten voor sluitingstijd aanwezig zijn.
Je kind kan gebracht en gehaald worden binnen de openingstijden van de locatie.
Ja, nadat de overeenkomst is afgesloten ontvangt de locatie bericht van deze overeenkomst. Je wordt dan - zowel ingeval van kinderopvang, peuteropvang als in geval van buitenschoolse opvang - uitgenodigd voor een intakegesprek. De inhoudelijke zaken worden besproken over de opvang. Denk bijvoorbeeld aan eten, drinken, gewoontes en eventuele allergieën en worden afspraken vastgelegd die specifiek van toepassing zijn op je kind.
Het is mogelijk dat er een cent verschil zit tussen het werkelijke uurtarief en het uurtarief zoals weergegeven in de begroting. Het uurtarief in de begroting, en ook dat in de overeenkomst, wordt berekend door het totale jaarbedrag te delen door het totale aantal uren. Bij een minimale afname is het mogelijk dat er een afrondingsverschil ontstaat. Dit is de reden dat het uurtarief kan afwijken met +0,01 cent of -0,01 cent.
Zodra de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar bekend zijn krijg je daarvan bericht. Dit doen we in de vorm van een jaarbegroting. Daarin staat wat de verwachte opvangkosten voor het volgende jaar zijn zodat je duidelijk inzicht hebt in wat wij gaan factureren.
Zodra de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar bekend zijn krijg je daarvan bericht. Dit doen we in de vorm van een jaarbegroting. Deze jaarbegroting versturen we in november.
Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moet je en je eventuele toeslagpartner aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden kunt je nalezen op www.rijksoverheid.nl.
Bij afname van een flexibel opvangcontract weet je niet precies hoeveel uren opvang je in de toekomst zult afnemen. Daarom kun je de opvang op een van de volgende manieren doorgeven aan de Belastingdienst:
De kinderopvangtoeslag kun je aanvragen via de Belastingdienst. Zij bepalen of je in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag en wat de eventuele hoogte is van dit bedrag. Via de website van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken om te zien of je als ouder recht hebt op kinderopvangtoeslag. Om de proefberekening te kunnen maken, heb je de volgende informatie nodig.
Als je werkloos raakt en als dit gevolgen heeft voor de opvang is er een speciale regeling. Je kind hoeft niet meteen van de opvang af. Je hebt nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag vanaf de dag dat je niet meer werkt. De toeslag hoeft dus ook niet meteen stop gezet te worden terwijl je op zoek bent naar een nieuwe baan. Wel moet er zo snel mogelijk doorgegeven worden dat je geen werk meer hebt. Het doorgeven kan de site van de Belastingdienst. Het recht op kinderopvangtoeslag vervalt zodra de 3 maanden voorbij zijn. Vergeet niet om de toeslag tijdig stop te zetten en een opzegging van de plaatsing te doen via serviceteam@irisopvang.nl.
Wij hanteren een maand opzegtermijn. Een maand voor het stoppen van de opvangtoeslag moet bij ons de opzegging binnen zijn. Wordt de opvang niet opgezegd dan loopt deze door zonder opvangtoeslag.
Voorbeeld
Je bent op 1 augustus werkloos geworden. Je krijgt nog tot 1 november kinderopvangtoeslag. Zeg de toeslag en het opvangcontract dan voor 1 oktober stop.
Op onze factuur, op de website bij onze locaties of via de website van het Landelijk Register Kinderopvang.
Iedere kinderopvangvoorziening in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen heeft een uniek registratienummer, het LRK-nummer. Dit nummer moet aan de Belastingdienst worden doorgegeven bij het aanvragen van een kinderopvangtoeslag.
Op dit moment overleggen we met de gemeente over bijvoorbeeld de locatie, de faciliteiten en de startdatum van IKC Reeve. Zoals het er nu naar uitziet, wordt er eerst een zogeheten semipermanent pand gebouwd. We hopen dat dit gebouw in het najaar van 2025 gereed is.
De verkoop van de huizen in Reeve gaat iets langzamer dan gepland, waardoor ook de planning van de voorzieningen die er gaan komen wat vertraagt. We bekijken nu samen met de gemeente of we een en ander misschien iets sneller kunnen laten verlopen.
Natuurlijk houden we jou graag op de hoogte van de ontwikkelingen rondom onze locatie in Reeve. Daarom plannen we voor komend najaar een voorlichtingsbijeenkomst. Dan geven we jou informatie én kun jij ons jouw opvangwensen laten weten. Wil jij er graag bij zijn? Laat het ons dan weten in een mailtje aan serviceteam@irisopvang.nl.
Zet in de onderwerpregel van de mail: ‘Voorlichting Reeve’. Vervolgens typ je in de mail zelf:
We laten het jou weten zodra de datum, het tijdstip en de locatie van de voorlichtingsbijeenkomst bekend zijn.
Heb je interesse in een locatie die niet op onze website staat of zou je graag opvang hebben op een locatie die we al wel hebben maar opvang van je voorkeur bieden we nog niet aan dan mag je ons dat altijd per mail laten weten. Wij inventariseren de interesse en op het moment dat er voldoende animo is dan gaan wij onderzoeken of opvang aanbieden mogelijk is.
Dit kan via de mail of telefonisch. In het Ouderportaal en in de Ouderapp staat het telefoonnummer van de vestiging waar je klant bent. Op onze website tref je ook de contactinformatie aan, klik hier.
De kinderdagverblijven en de voorschoolse opvang zijn geopend vanaf 7.00 uur. Wij bieden geen opvang vanaf 6.30 of 6.00 uur. Vanaf 7.00 uur is je kind van harte welkom.
Afmelding is niet mogelijk als deze op nationale feestdagen waarop de opvang gesloten is. Deze dagen worden financieel niet gecompenseerd.
Vragen over planning, plaatsing, wachtlijst en facturatie zijn vaak complex en vergen uitzoek en/of nakijk tijd. Het meest efficiënt is om vragen aan het serviceteam per mail te stellen. Wij nemen dat uitgebreid de tijd om het antwoord te formuleren en nemen dan telefonisch of per mail contact met je op. Het serviceteam streeft er naar om binnen één reactie je vraag af te handelen.
Het serviceteam is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag, van 9.00 uur tot 12.00 uur. Gedurende drie weken in de zomervakantie en tijdens de gehele kerstvakantie van de basisscholen is het serviceteam telefonisch niet bereikbaar. De data waarop het serviceteam telefonisch niet bereikbaar is worden tijdig gecommuniceerd. Het serviceteam is op die momenten wel per mail bereikbaar: serviceteam@irisopvang.nl.
Nieuwsberichten zijn korte berichten over één onderwerp en die worden verstuurd via het ouderportaal. Deze berichten kunnen ook alleen naar ouder(s)/verzorger(s) van een specifieke locatie of groep verstuurd worden. Als de notificaties aan staan in de app ontvang je een melding als er nieuw bericht verzonden is. Heb je de notificatie niet aan staan, dan ontvang je een mail dat er een nieuwsbericht geplaatst is.
Nieuwsbrieven worden verstuurd aan alle ouder(s)/verzorger(s) die bij ons aangemeld staan voor ontvangst van de nieuwsbrief. De nieuwsbrief verschijnt periodiek en wordt per mail verzonden. Sta je wel aangemeld voor de nieuwsbrief maar ontvang je deze niet kijk dan in de spamfolder. Ontvang je daar ook niets neem dan contact met ons op serviceteam@irisopvang.nl.
Als je geen lopend opvangcontract meer hebt, word je automatisch uitgeschreven voor de nieuwsbrief. Start een nieuw opvangcontract, dan word je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Onze kinderopvang locaties zijn geopend van 07.00 uur tot 18.30 uur. De buitenschoolse opvang locaties zijn geopend vanaf het moment dat de school ‘uit’ is tot 18.30 uur. De voorschoolse opvang is geopend vanaf 7.00 uur.
We zijn op nationale feestdagen gesloten en op zaterdag en zondag. De nationale feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag. En eens in de 5 jaar op Bevrijdingsdag, de volgende keer is dat in het jaar 2025.
Het jaarbedrag is gelijkmatig verdeeld over 12 maanden. De totaalprijs van de maandfactuur is op deze manier elke maand gelijk, ongeacht of er een vakantie in valt of niet. Zo is het duidelijk welk bedrag je maandelijks gefactureerd krijgt.
Annulering van extra aangevraagde opvang wordt niet in rekening gebracht als de annuleringstermijn van 1 week aangehouden is. Bij annulering binnen een week voor de extra opvangdag wordt de opvang in rekening gebracht.
Vaak wordt er gedacht dat het ‘goedkoper’ zou zijn als alleen de werkelijk afgenomen opvanguren op een dag in rekening gebracht zouden worden. Dit is niet juist. Per uur factureren leidt niet alleen tot hogere uurtarieven maar ook tot een daling van het aantal uren op jaarbasis dat in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag. Uiteindelijk wordt er dan netto meer betaald.
Alleen de overheid heeft er baat bij omdat zij minder kinderopvangtoeslag hoeft uit te keren. In jouw belang kiezen wij voor een systeem met als resultaat een (maat)schappelijk uurtarief dat in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.
We bieden verschillende contractvormen aan met een verschillend aantal uren. Met een 40 of een 48-weken contract worden in totaal minder uren in rekening gebracht. Veel van de vaste lasten van zoals de huisvestingskosten, speelgoed, meubilair en personeelskosten blijven echter gelijk en moeten dan verdeeld worden over een kleiner aantal uren. Daarom ligt het uurtarief hoger, zodat IRIS Opvang deze vaste lasten kan blijven betalen.
We hanteren een vaste prijs per maand voor het aantal opvangdagen per week. We rekenen vanuit een jaarbedrag. Daarbij houden we rekening met de sluitingsdagen en de nationale feestdagen. Het uiteindelijke jaarbedrag wordt verdeeld over 12 maanden. Daardoor wordt er elke maand hetzelfde maandbedrag gefactureerd.
Uitzondering hierop is als je extra opvang afgenomen hebt. Dat wordt na afloop van de maand gefactureerd en kan maandelijks wisselen.
De tarieven voor een tweede/volgend kindje zijn gelijk aan die van het eerste kindje. Bij een tweede of volgend kindje krijg je als ouder in verhouding wel meer kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst.
Indien lopend of fietsend het niet mogelijk is om je kind op te halen van school regelen wij vervoer. De kosten voor dit vervoer worden doorberekend. Deze kosten vallen niet onder we wet Kinderopvang en komen voor rekening van jezelf.
Voor kinderen die opgehaald worden van school wordt 15 minuten extra in rekening gebracht. Deze 15 minuten vallen onder de wet Kinderopvang en komen in aanmerking voor kinderopvang toeslag.
Bovenaan deze website staat een inlogknop voor het ouderportaal. Of klik hier om in te loggen.
Voor het online ouderportaal is je bij ons geregistreerde e-mailadres je gebruikersnaam. Om je eigen inlog aan te maken, heb je naast je gebruikersnaam ook een wachtwoord nodig. Dit stel je eenvoudig en snel zelf in. Klik op ‘nieuw wachtwoord aanvragen’ en vul je e-mailadres in. Je ontvangt dan vrijwel direct een e-mail met een korte instructie voor het instellen van je eigen wachtwoord. Heb je jouw wachtwoord ingesteld? Dan kun je met je gebruikersnaam en je wachtwoord meteen inloggen in het ouderportaal.
Inloggen kan via de browser (bijvoorbeeld met Google Chrome, Microsoft Edge of Safari) en via de app.
Geen probleem, de PIN-code is algemeen: 1317. Met je eigen inloggegevens kun je verder inloggen om de app weer actief te maken en een eigen wachtwoord instellen.
Ja, de ouderportaalapp heeft minder functionaliteiten dan het ouderportaal in de browser. Zoek je bijvoorbeeld een factuur, jaaropgave of een kopie van een plaatsingscontract dan is dit alleen via de browser in het ouderportaal vindbaar.
De software-ontwikkelaar werkt eraan om de app meer functionaliteiten te geven. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de app en het ouderportaal via de browser dezelfde functies krijgen.
Als je een contract met ons afsluit krijg je toegang tot het ouderportaal. We gaan er ook van uit dat het portaal gaat gebruiken. Je krijgt van ons een toegangscode en je kan zelf een account aanmaken.
Na tekenen van het contract en het kennismakingsgesprek krijg je toegang tot het ouderportaal. In het opvangcontract staat informatie over de inlog.
De medewerkers doen verslag van de belevenissen op de groep. In één oogopslag zie je hoeveel je kind geslapen heeft en heb je bijvoorbeeld altijd de voedingstijden bij de hand. Zelf kun je ook informatie toevoegen.
Regelmatig ontvang je foto’s van de eigen groep van je kind. Beelden zeggen meer dan duizend woorden en dat realiseren onze medewerkers zich ook. Stel je maar eens voor hoe fijn het is, om je kind lachend op een foto te zien, wanneer het afscheid wat moeilijker is gegaan. Je kunt dan met een gerust hart weer verder met je werk, studie of andere bezigheden.
Via het Ouderportaal regel je ook al je incidentele opvangwensen, kun je ruilingen doorgeven en kun je doorgeven als je kind afwezig is.
De pincode van de ouderportaal app is 1317
De betalende ouder/verzorger (de ‘hoofdouder’) ontvangt alle e-mails vanuit het serviceteam van IRIS Opvang. Als de andere ouder/verzorger een aanvraag doet in het ouderportaal, ontvangt de betalende ouder hiervan een bevestiging.
Wil je de ontvanger wijzigen, dan kunnen wij dit aanpassen. Stuur hiervoor een e-mail naar serviceteam@irisopvang.nl.
Ja die hebben we bij de locaties KO Stroomdal en KO Fidelio. Slapen in een buitenbedje heeft voordelen. Zo is de frisse buitenlucht goed voor de ontwikkeling van de longen en zorgt het buiten slapen voor meer aanmaak van vitamine D, waardoor kinderen een hogere weerstand krijgen. Dankzij het horrengaas slaapt het kindje vrij van insecten.
Mocht je je kindje willen laten slapen in het buitenbed dan is het geven van toestemming hiervoor vooraf nodig. Eventuele vragen hierover kunnen worden gesteld aan de medewerkers van de betreffende locaties.
Op de meeste locaties werken we met verticale groepen. Bij een verticale groep zitten kinderen van alle leeftijden bij elkaar. De jonge kinderen leren dan veel van de oudere kinderen, en de peuters leren hoe ze rekening moeten houden met de kleintjes. Broertjes en zusjes kunnen elkaar zo ook de hele dag zien. Je kind groeit echt samen met andere kinderen op. De ruimtes, materialen en activiteiten zijn speciaal ingericht en samengesteld om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van kinderen in alle leeftijdsfases. We kijken goed naar wat ieder kind nodig heeft. Op IKC Marnix werken we op dit moment met horizontale groepen, bestaande uit kinderen in de leeftijd van nul tot twee en van twee tot vier jaar.
Dit kan per locatie en per groep verschillen. Het ligt aan het aantal kinderen op een groep en de leeftijdsverhoudingen binnen de groep. Hiervoor zijn door de GGD vaste richtlijnen opgesteld, die wij hanteren. De Beroepskracht-Kind-Ratio (BKR) is wettelijk bepaald en de regels hiervoor zijn terug te vinden op 1ratio.nl.
Borstvoeding geven en kinderopvang is prima te combineren. Werk/woon/studeer je in de buurt van het kinderdagverblijf? Dan kun je tijdens de opvangdag gerust langskomen om te voeden. Maar ook als je niet in de gelegenheid bent om langs te komen, kan je kind borstvoeding drinken. In elke locatie is een koelkast aanwezig waar jouw afgekolfde borstvoeding bewaard kan worden. Voor het opwarmen van de borstvoeding maken wij gebruik van een flesverwarmer.
Ja, het is mogelijk om een zelf meegebracht ontbijt op te eten. Voorwaarde is wel dat jullie aanwezig zijn voor 7.30 uur en dat het ontbijt een volwaardig ontbijt betreft.
IRIS Opvang streeft ernaar om de opvang zo veel mogelijk op de locatie zoals overeengekomen in het contract te laten plaatsvinden. Indien nodig kunnen wij een andere vestiging voor opvang aanwijzen of groepen samenvoegen, al dan niet op een andere vestiging. Wij hanteren hiervoor een communicatietermijn van twee weken. Wanneer er sprake is van calamiteiten en/of onvoorziene omstandigheden kan de wijziging met onmiddellijke ingang plaats vinden.
Bewegen, spelen en echt contact tijdens de verzorging zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Zij moeten daarom volop ontwikkelingskansen krijgen en die geven we hen bij IRIS Opvang graag. Hiervoor hebben onze medewerkers de Pikler-training gevolgd, geïnspireerd op de visie van Emmi Pikler. Het kindbeeld van deze Hongaarse kinderarts en pedagoog gaat uit van de aangeboren nieuwsgierigheid, ontdekkingsdrang en sociale competentie van baby’s. Bij IRIS Opvang zien we deze bij ieder kind en sluiten we erop aan met leuke en geschikte spelletjes.
Op de site van de Belastingdienst staan de voorwaarden om kinderopvangtoeslag te krijgen. De peuteropvang van IRIS Opvang is geregisteerd bij het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en heeft een LRK-nummer.
Als je aan de voorwaarden voldoet om kinderopvangtoeslag te krijgen, kun je deze via de Belastingdienst aanvragen.
Heb je geen recht op kinderopvangtoeslag, dan heb je mogelijk recht op gemeentelijke toeslag. Bij het inschrijven van je kind zoeken we dat samen op.
Als het consultatiebureau een VVE-verklaring heeft afgegeven dan kan je kind vier ochtenden in de week komen. Dit kan alleen op locaties die vier ochtenden in de week geopend zijn of op locaties waarmee een combinatie gemaakt kan worden.
Als je je kind inschrijft via onze website, neemt een collega van IRIS Opvang contact je met je op. We vragen dan om het document van het consulatiebureau naar IRIS Opvang te sturen.
De peuteropvang is 40-weken per jaar geopend. Dit zijn de schoolweken. In de vakantieweken is de peuteropvang gesloten en bieden we geen opvang aan. Op deze pagina kun je zien wanneer het een vakantieweek is.
Er geld een minimale afname van twee ochtenden voor de peuteropvang. Voor combinaties van de ochtenden bekijk de locatie van je voorkeur via onze website.
Bij de peuteropvang zijn standaard combinaties van dagen af te nemen. Het is niet mogelijk om de dagen anders te combineren. Kijk op onze website bij de locatie van je voorkeur; iedere locatie heeft zijn eigen mogelijkheden. Mocht je hier vragen over hebben of advies welke combinatie het bet bij jouw kind past dan kan je contact opnemen met het serviceteam – serviceteam@irisopvang.nl. Als het consultatiebureau een VVE-indicatie gegeven heeft, kan je kind vier ochtenden naar de peuteropvang komen.
Als het contract met de Gemeente wijzigt ben je zelf verantwoordelijk om het contract met IRIS Opvang op te zeggen. Indien het contract niet tijdig opgezegd wordt dan loopt het contract door en brengen wij de volledige kosten bij je in rekening.
Peuteropvang is mogelijk vanaf 2 jaar. Voor kinderen met een VVE-indicatie is vergoeding van de opvang vis de Gemeente Kampen mogelijk vanaf 2,5 jaar. Aanmelden is mogelijk via onze website.
Als je gebruik maakt van de gemeentelijke toeslag, dan hebben wij een inkomensverklaring van je nodig. Als je een partner hebt, dan hebben wij ook van de partner een inkomensverklaring nodig. Hiermee kunnen wij de hoogte van de gemeentelijke toeslag berekenen.
De verklaring kan gemakkelijk bij de Belastingdienst gedownload worden. Ga daarvoor naar www.belastingdienst.nl en log in bij 'Mijn Belastingdienst'.
Klik bij ‘mijn gegevens’ op bekijken. Ga naar het onderdeel ‘Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen’. En klik op bekijken. Dan zie je het scherm van de afbeelding hieronder. Klik op ‘inkomensverklaring opvragen’. Vervolgens wordt een PDF gedownload en dit PDF kunt je naar IRIS Opvang versturen.
Dit is een schermafbeelding van maart 2022. De website van de Belastingdienst kan ondertussen aangepast zijn.
Schrijf je kind in voor de buitenschoolse opvang. Met het inschrijfformulier op onze website, kun je je kind gemakkelijk inschrijven. Inschrijven kan op het moment dat je kind 2,5 jaar oud is.
Luiers zijn niet inbegrepen. Deze moeten meegegeven worden.
Ja, tijdens het intakegesprek voor de kinderopvang wordt dit gevraagd en genoteerd op een intakeformulier. Omdat het om medische gegevens gaat, mogen ouders/verzorgers - op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens - zelf kiezen of ze deze informatie wel of niet geven.
Als er bijvoorbeeld mazelen in de (omgeving van de) kinderopvang zijn geconstateerd, of als er signalen zijn die kunnen duiden op een uitbraak van mazelen, dan treedt ons noodprotocol in werking en volgen wij direct de adviezen van het RIVM (Rijksoverheid) en de GGD. IRIS Opvang verzamelt geen informatie over verdere inentingen als kinderen al op de opvang zitten.
Kinderopvangorganisaties moeten op verzoek informatie verstrekken aan de Belastingdienst. Dit op basis van artikel 38 van de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen (AWIR) en artikel 1a van het Uitvoeringsbesluit Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen. In artikel 1b van het uitvoeringsbesluit is ook opgenomen dat het Burgerservicenummer (BSN) toegevoegd moet worden aan de aan te leveren gegevens. Met andere woorden: als de Belastingdienst bij ons gegevens opvraagt, moeten wij daarbij het BSN-nummer vermelden.
Vanuit de privacywetgeving moet er vooraf toestemming zijn gegeven voor het publiceren van foto’s waar personen op staan. In de praktijk is dit lastig, omdat sommige kinderen van hun ouders/verzorgers wel op de foto mogen en sommige kinderen niet. Om alle kinderen gelijk te behandelen is voor het ‘blurren’ gekozen. Op deze manier kunnen wij toch op onze sociale media laten zien wat de kinderen zoal hebben gedaan en beleefd bij de opvang.
De betalende ouder is de ouder die de facturen krijgt en de overeenkomsten ondertekend. Deze ouder heeft toegang tot het ouderportaal.
Helaas biedt ons systeem, en dus het ouderportaal, niet de mogelijkheid om een tweede ouder toegang te geven met beperkte opties. Want zodra we de tweede ouder toegang geven, is dit ook met inzage in financiële gegevens, het recht op afmelden en aanvragen van extra dagen (met financiële gevolgen). De betalende ouder wil dat in de meeste gevallen niet, waardoor we alleen toegang geven aan de betalende ouder.
Er zijn drie opties:
1. We voegen de tweede ouder toe, en de betalende ouder is akkoord dat de tweede ouder dezelfde 'rechten' heeft.
2. We voegen de tweede ouder niet toe, en de betalende ouder is verantwoordelijk voor het delen van foto's en andere informatie over de kinderen met de tweede ouder.
3. De tweede ouder sluit een eigen opvang contract af. Dan worden het twee betalende ouders, met beide een eigen inlog en toegang tot het ouderportaal. Dit is een optie als bijvoorbeeld ouder 1 op maandag opvang afneemt en ouder 2 op dinsdag.
Wij begrijpen dat de ideale optie nog niet beschikbaar is. We hebben dat doorgegeven aan de systeembeheerder om dit op te pakken.
Als jullie gaan scheiden, mag je dat mailen naar serviceteam@irisopvang.nl. De betalende ouder is de ouder die de facturen krijgt en de overeenkomsten ondertekend. Deze ouder heeft toegang tot het ouderportaal.
Helaas biedt ons systeem, en dus het ouderportaal, niet de mogelijkheid om een tweede ouder toegang te geven met beperkte opties. Want zodra we de tweede ouder toegang geven, is dit ook met inzage in financiële gegevens, het recht op afmelden en aanvragen van extra dagen (met financiële gevolgen). De betalende ouder wil dat in de meeste gevallen niet, waardoor we alleen toegang geven aan de betalende ouder.
Er zijn drie opties:
1. We voegen de tweede ouder toe, en de betalende ouder is akkoord dat de tweede ouder dezelfde 'rechten' heeft.
2. We voegen de tweede ouder niet toe, en de betalende ouder is verantwoordelijk voor het delen van foto's en andere informatie over de kinderen met de tweede ouder.
3. De tweede ouder sluit een eigen opvang contract af. Dan worden het twee betalende ouders, met beide een eigen inlog en toegang tot het ouderportaal. Dit is een optie als bijvoorbeeld ouder 1 op maandag opvang afneemt en ouder 2 op dinsdag.
Wij begrijpen dat de ideale optie nog niet beschikbaar is. We hebben dat doorgegeven aan de systeembeheerder om dit op te pakken.
Als je een BSO-contract afsluit, kunnen er vakantiedagen in het contract worden toegevoegd. Uitleg hoe dat werkt staat op de website.
Tijdens schoolvakanties zijn kinderen de hele dag welkom op de BSO. De hoeveelheid kinderen die al geplaatst zijn en de mogelijkheden op de locatie bepaalt of de aanvraag gehonoreerd kan worden.
We voegen BSO-groepen samen, meestal is dat bij de locatie Stroomdal en Morgenster. Op kleinere locaties (zoals BSO Oranje en BSO Ontdekking) is dan geen vakantie-opvang, maar kinderen van deze locaties kunnen gebracht en gehaald worden bij een andere locatie van IRIS Opvang. Als dat van toepassing is, ontvang je daarover bericht zodat je weet waar je je kind naar de vakantie-opvang kunt brengen.
Het incidenteel ruilen van dagdelen is niet mogelijk. Bij afmelding voor een opvangdag wordt er geen tegoed opgebouwd of financiële compensatie gegeven.
Bij een 48-weken contract is het mogelijk om de vooraf door ons bepaalde vakantieweken te ruilen. Het ruilen daarvan kan alleen binnen het kalenderjaar van 1 januari tot 31 december. Ruilen kan alleen voor dagen waarop een contract gesloten is. Ruilen naar een andere dag is niet mogelijk. Ruilen van of naar halve dagen is niet mogelijk.
Het aanvragen van incidentele extra dagen verloopt altijd via het ouderportaal. Afhankelijk van de mogelijkheden wordt de aanvraag goedgekeurd.
Aanvragen voor structurele uitbreiding van dagdelen kunnen worden gedaan via serviceteam@irisopvang.nl. Als er plaats is en er geen andere kinderen op de wachtlijst staan die voorrang hebben zal de aanvraag gehonoreerd worden. In alle andere gevallen wordt er een wachtlijst plaats aangemaakt.
Aanvragen voor extra afnemen van dagdelen worden tot maximaal 2 maanden vooruit in behandeling genomen. Aanvragen buiten deze termijn worden in behandeling genomen als ze binnen de termijn vallen.
Op een aantal vestigingen werken we met wachtlijsten omdat alle plekken daar momenteel bezet zijn. Om een nieuwe plaatsing mogelijk te maken zijn we afhankelijk van opzeggingen of wijzigingen in de planning. Dit maakt het lastig om een inschatting te maken hoelang het duurt voordat er plaatsingsmogelijkheden ontstaan.
Hoeveel wachtenden er voor je kind zijn is moeilijk aan te geven. We werken met drie soorten wachtlijsten. Zodra er een plaats vrijkomt die aan de aanvraag voldoet, bieden we die natuurlijk aan. In sommige gevallen komen we ook met een alternatief voorstel.
Nee, broertjes of zusjes kunnen de plaats niet innemen wanneer je een andere plek opzegt. Plaatsen worden toegewezen op basis van individuele criteria en beschikbaarheid.
Onze pedagogische visie is gericht op het welbevinden van het kind. We vinden het belangrijk dat een kind zich veilig en gezien voelt. Vanuit deze pedagogische visie bieden we geen opvang aan voor een kind op twee of meer locaties.
Als er een wachtlijst is, zetten we je kind dus bij één locatie op de wachtlijst. Maar in het dossier kunnen we wel een opmerking noteren als je bij een andere locatie opvang wilt afnemen als daar eerder plek is.
Ja, dat kan vanaf de leeftijd van 2,5 jaar. Zodra je kind via de website is ingeschreven, kunnen wij je kind op de wachtlijst zetten. De inschrijfdatum telt mee in het bepalen van de prioriteit. Kinderen met de hoogste prioriteit wordt als eerste een plekje aangeboden.
Bij de vraag 'is er een wachtlijst' staat uitgelegd hoe onze wachtlijst werkt.
Zoek je op korte termijn plek? Dan kijken we direct wat de mogelijkheden zijn in onze planning. Afhankelijk van de drukte op de vestiging kijken we 2 tot 6 maanden vooruit. Daarbij kan er in een planning tussentijds nog veel veranderen. Factoren die bijvoorbeeld van invloed zijn: wijziging van kinderen die al geplaatst zijn (ruilen of uitbreiden van vaste dagen dagen), opzeggingen of aanmelding van broertjes/zusjes (voorrang) of kinderen van medewerkers (voorrang).
De kans op plaatsing hangt af van verschillende factoren. Gewenste dagen, combinaties van dagen, vestiging van voorkeur, de hoeveelheid dagen en de flexibiliteit. Hoe flexibeler je bent, hoe groter de kans dat we je een aanbod kunnen doen. Een kans op een plek voor 2 dagen is bijvoorbeeld groter dan dat er in één keer 4 dagen beschikbaar komen. Plaatsing op de woensdag en de vrijdag is vaak eerder mogelijk dan op de maandag, dinsdag en de donderdag.
De inschrijving is alleen voor IRIS Opvang. Raadpleeg de website van de school van voorkeur van IRIS Onderwijs over de aanmeldprocedure.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom het inschrijfformulier niet werkt.
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met serviceteam@irisopvang.nl
Zodra je het eerste kindje ingeschreven hebt, komt te vraag of je een tweede inschrijving wilt doen. Dan blijven er gegevens bewaard en hoef je niet alles opnieuw in te vullen. Dit werkt alleen als je tweede kindje naar dezelfde opvang gaat. Als kindje 1 naar de BSO gaat en kindje 2 naar de KDV, dan werkt het niet. Dit probleem is bekend en hier wordt aan gewerkt. Ververs dan de browser en vul het inschrijfformulier helemaal opnieuw in. Dan komt de tweede inschrijving goed door bij het serviceteam.
In het inschrijfformulier staat een vak 'bijzonderheden'. Daar kan extra informatie worden ingevuld.
De BSO's van IRIS Opvang zijn voor kinderen van IRIS-scholen. IRIS Opvang en IRIS Onderwijs werken aan integrale kindcentra's. Daarbij werken ze zo nauw samen, dat we niet dezelfde kwaliteit kunnen bieden aan kinderen van andere scholen. Bijvoorbeeld als het gaat over studiedagen. Daarom kiezen we ervoor dat alleen kinderen van de IRIS-scholen naar de BSO's kunnen komen van IRIS Opvang.
Dat kan je gemakkelijk via onze site aanvragen.
Tweede en volgende kindjes kunnen worden aangemeld via onze website. Aanmelden gaat via het standaard inschrijfformulier. Je vult alle gegevens in en wij nemen de inschrijving in behandeling. Alleen inschrijvingen gedaan via het inschrijfformulier worden in behandeling genomen.
Er zijn geen annuleringskosten verbonden aan de inschrijving. Wel vernemen we graag zo snel mogelijk als je inschrijving kan komen te vervallen zodat we onze wachtlijst actueel kunnen houden. Annulering van de inschrijving kan via serviceteam@irisopvang.nl.
Op het moment dat het contract getekend is, kan de plek nog tot één maand voor plaatsing tegen de administratieve annuleringskosten van €25,00 geannuleerd worden. Daarna hanteren we een opzegtermijn van één maand per de eerste van de maand.
Inschrijven voor de wachtlijst is kosteloos en vrijblijvend.
Aanmelden gaat gemakkelijk via het online inschrijfformulier. Je ziet hier ook hoe het traject verloopt; van het invullen van het formulier tot de eerste opvangdag.
We adviseren je om je kind zo snel mogelijk in te schrijven om de kans op een plek te vergroten. We doen ons uiterste best om een plek voor je te realiseren. Maar we kunnen helaas geen garantie geven dat we meteen vanaf de gewenste startdatum een plek beschikbaar hebben op de voorkeursdagen en de voorkeursvestiging.
Nee, broertjes of zusjes kunnen de plaats niet innemen wanneer je een andere plek opzegt. Plaatsen worden toegewezen op basis van individuele criteria en beschikbaarheid.
Onze pedagogische visie is gericht op het welbevinden van het kind. We vinden het belangrijk dat een kind zich veilig en gezien voelt. Vanuit deze pedagogische visie bieden we geen opvang aan voor een kind op twee of meer locaties.
Als er een wachtlijst is, zetten we je kind dus bij één locatie op de wachtlijst. Maar in het dossier kunnen we wel een opmerking noteren als je bij een andere locatie opvang wilt afnemen als daar eerder plek is.
Ja, dat kan vanaf de leeftijd van 2,5 jaar. Zodra je kind via de website is ingeschreven, kunnen wij je kind op de wachtlijst zetten. De inschrijfdatum telt mee in het bepalen van de prioriteit. Kinderen met de hoogste prioriteit wordt als eerste een plekje aangeboden.
Bij de vraag 'is er een wachtlijst' staat uitgelegd hoe onze wachtlijst werkt.
De kans op plaatsing hangt af van verschillende factoren. Gewenste dagen, combinaties van dagen, vestiging van voorkeur, de hoeveelheid dagen en de flexibiliteit. Hoe flexibeler je bent, hoe groter de kans dat we je een aanbod kunnen doen. Een kans op een plek voor 2 dagen is bijvoorbeeld groter dan dat er in één keer 4 dagen beschikbaar komen. Plaatsing op de woensdag en de vrijdag is vaak eerder mogelijk dan op de maandag, dinsdag en de donderdag.
Zoek je op korte termijn plek? Dan kijken we direct wat de mogelijkheden zijn in onze planning. Afhankelijk van de drukte op de vestiging kijken we 2 tot 6 maanden vooruit. Daarbij kan er in een planning tussentijds nog veel veranderen. Factoren die bijvoorbeeld van invloed zijn: wijziging van kinderen die al geplaatst zijn (ruilen of uitbreiden van vaste dagen dagen), opzeggingen of aanmelding van broertjes/zusjes (voorrang) of kinderen van medewerkers (voorrang).
Op een aantal vestigingen werken we met wachtlijsten omdat alle plekken daar momenteel bezet zijn. Om een nieuwe plaatsing mogelijk te maken zijn we afhankelijk van opzeggingen of wijzigingen in de planning. Dit maakt het lastig om een inschatting te maken hoelang het duurt voordat er plaatsingsmogelijkheden ontstaan.
Hoeveel wachtenden er voor je kind zijn is moeilijk aan te geven. We werken met drie soorten wachtlijsten. Zodra er een plaats vrijkomt die aan de aanvraag voldoet, bieden we die natuurlijk aan. In sommige gevallen komen we ook met een alternatief voorstel.
Vanaf februari 2021 is er op alle KDV-locaties (0-4 jaar) een wachtlijst voor flexibele contracten. Bij de BSO-locaties is het per locatie verschillend, sommige locaties hebben nog wel plek voor flexibele contracten en sommige locaties niet.
Er zijn geen annuleringskosten verbonden aan de inschrijving. Wel vernemen we graag zo snel mogelijk als je inschrijving kan komen te vervallen zodat we onze wachtlijst actueel kunnen houden. Annulering van de inschrijving kan via serviceteam@irisopvang.nl.
Op het moment dat het contract getekend is, kan de plek nog tot één maand voor plaatsing tegen de administratieve annuleringskosten van €25,00 geannuleerd worden. Daarna hanteren we een opzegtermijn van één maand per de eerste van de maand.
Wij hanteren de algemene voorwaarden van de branchevereniging en hebben aanvullend eigen algemene voorwaarden. Deze voorwaarden ontvang je als bijlage bij het contract. De voorwaarden zijn ook terug te vinden op onze website. Bij ondertekening van het contract ga je automatisch akkoord met beide algemene voorwaarden.
Op het moment dat via SignRequest de plaatsingsovereenkomst getekend is, wordt er direct een kopie gemaild. Komt er geen kopie binnen in je mailbox? Controleer dan de spamfolder.
Een kopie van het plaatsingscontract is ook terug te vinden in het ouderportaal. Dit betreft echter een niet getekend exemplaar.
Bij de kinderdagopvang bieden we in beperkte mate halve dagen opvang aan. Het opzeggen van een halve dag bij afname van een hele dag is niet mogelijk.
Contracten kunnen wel opgezegd worden voor een hele dag waarna er bekeken kan worden of er een plaatsingsmogelijkheid voor een halve dag mogelijk is. Dit hangt af van dagdeel en locatie. Is plaatsing niet mogelijk dan wordt er een wachtlijstplaats aangemaakt.
We bieden plaatsingen aan voor halve dagen, echter in beperkte mate en met een maximum per dagdeel/locatie. Op KDV-vestigingen waar een wachtlijst is, bieden we deze mogelijkheid niet of alleen op de minder drukke dagen aan.
Nee, dat is niet mogelijk. Wij willen kinderen structuur, veiligheid en rust bieden en dat kan het beste als we de kinderen één of meerdere keren per week zien. Daarom bieden wij geen contracten aan voor alleen tijdens de vakanties.
De basis is een schoolweken contract (40-wekencontract). Daarmee heb je opvang tijdens de schoolweken. Als je ook opvang nodig bent in de vakanties, kun je kiezen uit een 48-weken of een 52-weken contract. Op deze pagina staat meer informatie over de contractmogelijkheden.
Opzeggen van het opvangcontract kan door een e-mail te sturen naar serviceteam@irisopvang.nl. We hanteren een opzegtermijn van één maand.
Opzeggen van het opvangcontract kan door een e-mail te sturen naar serviceteam@irisopvang.nl.
Je ontvangt een mail met daarin een button. Door hierop te klikken, kom je op de website van SignRequest. Hier wordt precies aangegeven waar iets moet worden ingevuld. Zodra alles is ingevuld en voltooid is ontvang je een mail met de ondertekende overeenkomst en een verslag van het ondertekenen. IRIS Opvang ontvangt een kopie van deze mail.
Digitaal ondertekenen moet binnen 7 dagen gedaan worden. Ontvangen wij binnen 7 dagen het getekende contract niet retour dan komt de plaatsingsaanbieding te vervallen en bieden wij de plaats aan andere ouders aan.
Op het moment dat de bankgegevens en de automatische incasso gekoppeld zijn aan ons banksysteem ontvang je een bevestiging met daarin de SEPA- code voor de incasso’s die wij gaan uitvoeren.
Bij een flexibel contract is er geen wekelijks vaste afname, wel is er een minimum afname bepaald. Je kind staat dus niet vast op de planning. We bieden deze flexibele contractvorm aan echter in beperkte mate en met een maximum per dag per locatie. Op de vestigingen waar een wachtlijst is bieden we deze mogelijkheid niet of in zeer beperkte mate aan.
Met een flexibel contract kun je dus opvang aanvragen wanneer je dat nodig hebt. Vooraf wordt wel vastgelegd op welke dagen/ dagdelen en voor welke minimum afname dit het geval is. Bijvoorbeeld: als je af en toe op de woensdag en op vrijdag opvang nodig hebt dan krijg je een flexibelcontract voor de woensdag en de vrijdag met een minimale afname van 2 dagen per maand. De reden van de minimale afname is dat wij het welbevinden en de verbinding met het kind centraal stellen. Om dat te kunnen realiseren moet er een frequentie in de opvang zitten.
Aanvragen van een opvangdag gaat na het sluiten van een flexibelcontract via het ouderportaal. Bij een flexibel contract kunnen we geen garantie geven dat er altijd plek is.
Als er 3 maanden niet voldaan is aan het minimum van 2 aanvragen per maand, dan wordt de plaatsingsovereenkomst beëindigd.
Dit kun je aanvragen via het ouderportaal. De medewerkers op de locatie bekijken of er op de gewenste dag/dagen plek is en je ontvangt hiervan zo snel mogelijk bericht. Ben je die nog niet bekend bij IRIS Opvang? Schrijf je dan in via het inschrijfformulier.
Voor een vakantiedag op de BSO rekenen wij standaard 11,5 uur. Dat is het ‘dagdeel' voor vakantieopvang. Het is dus niet mogelijk om alleen een ochtend in te plannen. Uiteraard mag je je kind wel later brengen en/of eerder ophalen.
Vanuit pedagogisch oogpunt adviseren wij om je kind minimaal twee dagen per week naar het kinderdagverblijf te brengen. Je kind raakt met twee dagen opvang meer gewend aan de omgeving, de pedagogisch medewerkers en de andere kinderen in de groep. Eén dag opvang is mogelijk, maar hou er dan rekening mee dat je kind elke week weer opnieuw moet wennen. Er zit dan namelijk elke keer zes dagen tussen de opvang.
De keuze van een contractvorm hangt af van hoeveel dagen opvang je nodig bent tijdens de vakanties.
Kinderopvang
Bij een 52-wekencontract wordt je kind iedere week ingepland.
Bij een 48-wekencontract wordt je kind 48 weken ingepland en dus 4 weken uitgepland.
Bij een 40-wekencontract wordt je kind alle schoolvakanties uitgepland.
Wil je weten welke weken er uitgepland zijn? Kijk dan op deze pagina. Daar staat meer informatie over de contractmogelijkheden.
Luiers zijn niet inbegrepen. Deze moeten meegegeven worden.
Als het consultatiebureau een VVE-verklaring heeft afgegeven dan kan je kind vier ochtenden in de week komen. Dit kan alleen op locaties die vier ochtenden in de week geopend zijn of op locaties waarmee een combinatie gemaakt kan worden.
Er geld een minimale afname van twee ochtenden voor de peuteropvang. Voor combinaties van de ochtenden bekijk de locatie van je voorkeur via onze website.
Peuteropvang is mogelijk vanaf 2 jaar. Voor kinderen met een VVE-indicatie is vergoeding van de opvang vis de Gemeente Kampen mogelijk vanaf 2,5 jaar. Aanmelden is mogelijk via onze website.
De peuteropvang is 40-weken per jaar geopend. Dit zijn de schoolweken. In de vakantieweken is de peuteropvang gesloten en bieden we geen opvang aan. Op deze pagina kun je zien wanneer het een vakantieweek is.
Als je gebruik maakt van de gemeentelijke toeslag, dan hebben wij een inkomensverklaring van je nodig. Als je een partner hebt, dan hebben wij ook van de partner een inkomensverklaring nodig. Hiermee kunnen wij de hoogte van de gemeentelijke toeslag berekenen.
De verklaring kan gemakkelijk bij de Belastingdienst gedownload worden. Ga daarvoor naar www.belastingdienst.nl en log in bij 'Mijn Belastingdienst'.
Klik bij ‘mijn gegevens’ op bekijken. Ga naar het onderdeel ‘Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen’. En klik op bekijken. Dan zie je het scherm van de afbeelding hieronder. Klik op ‘inkomensverklaring opvragen’. Vervolgens wordt een PDF gedownload en dit PDF kunt je naar IRIS Opvang versturen.
Dit is een schermafbeelding van maart 2022. De website van de Belastingdienst kan ondertussen aangepast zijn.
Bij de peuteropvang zijn standaard combinaties van dagen af te nemen. Het is niet mogelijk om de dagen anders te combineren. Kijk op onze website bij de locatie van je voorkeur; iedere locatie heeft zijn eigen mogelijkheden. Mocht je hier vragen over hebben of advies welke combinatie het bet bij jouw kind past dan kan je contact opnemen met het serviceteam – serviceteam@irisopvang.nl. Als het consultatiebureau een VVE-indicatie gegeven heeft, kan je kind vier ochtenden naar de peuteropvang komen.
Schrijf je kind in voor de buitenschoolse opvang. Met het inschrijfformulier op onze website, kun je je kind gemakkelijk inschrijven. Inschrijven kan op het moment dat je kind 2,5 jaar oud is.
Als je je kind inschrijft via onze website, neemt een collega van IRIS Opvang contact je met je op. We vragen dan om het document van het consulatiebureau naar IRIS Opvang te sturen.
Op de site van de Belastingdienst staan de voorwaarden om kinderopvangtoeslag te krijgen. De peuteropvang van IRIS Opvang is geregisteerd bij het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en heeft een LRK-nummer.
Als je aan de voorwaarden voldoet om kinderopvangtoeslag te krijgen, kun je deze via de Belastingdienst aanvragen.
Heb je geen recht op kinderopvangtoeslag, dan heb je mogelijk recht op gemeentelijke toeslag. Bij het inschrijven van je kind zoeken we dat samen op.
Als het contract met de Gemeente wijzigt ben je zelf verantwoordelijk om het contract met IRIS Opvang op te zeggen. Indien het contract niet tijdig opgezegd wordt dan loopt het contract door en brengen wij de volledige kosten bij je in rekening.
Indien lopend of fietsend het niet mogelijk is om je kind op te halen van school regelen wij vervoer. De kosten voor dit vervoer worden doorberekend. Deze kosten vallen niet onder we wet Kinderopvang en komen voor rekening van jezelf.
Voor kinderen die opgehaald worden van school wordt 15 minuten extra in rekening gebracht. Deze 15 minuten vallen onder de wet Kinderopvang en komen in aanmerking voor kinderopvang toeslag.
Annulering van extra aangevraagde opvang wordt niet in rekening gebracht als de annuleringstermijn van 1 week aangehouden is. Bij annulering binnen een week voor de extra opvangdag wordt de opvang in rekening gebracht.
Vaak wordt er gedacht dat het ‘goedkoper’ zou zijn als alleen de werkelijk afgenomen opvanguren op een dag in rekening gebracht zouden worden. Dit is niet juist. Per uur factureren leidt niet alleen tot hogere uurtarieven maar ook tot een daling van het aantal uren op jaarbasis dat in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag. Uiteindelijk wordt er dan netto meer betaald.
Alleen de overheid heeft er baat bij omdat zij minder kinderopvangtoeslag hoeft uit te keren. In jouw belang kiezen wij voor een systeem met als resultaat een (maat)schappelijk uurtarief dat in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.
We bieden verschillende contractvormen aan met een verschillend aantal uren. Met een 40 of een 48-weken contract worden in totaal minder uren in rekening gebracht. Veel van de vaste lasten van zoals de huisvestingskosten, speelgoed, meubilair en personeelskosten blijven echter gelijk en moeten dan verdeeld worden over een kleiner aantal uren. Daarom ligt het uurtarief hoger, zodat IRIS Opvang deze vaste lasten kan blijven betalen.
Het jaarbedrag is gelijkmatig verdeeld over 12 maanden. De totaalprijs van de maandfactuur is op deze manier elke maand gelijk, ongeacht of er een vakantie in valt of niet. Zo is het duidelijk welk bedrag je maandelijks gefactureerd krijgt.
De tarieven voor een tweede/volgend kindje zijn gelijk aan die van het eerste kindje. Bij een tweede of volgend kindje krijg je als ouder in verhouding wel meer kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst.
We hanteren een vaste prijs per maand voor het aantal opvangdagen per week. We rekenen vanuit een jaarbedrag. Daarbij houden we rekening met de sluitingsdagen en de nationale feestdagen. Het uiteindelijke jaarbedrag wordt verdeeld over 12 maanden. Daardoor wordt er elke maand hetzelfde maandbedrag gefactureerd.
Uitzondering hierop is als je extra opvang afgenomen hebt. Dat wordt na afloop van de maand gefactureerd en kan maandelijks wisselen.
Deze mogelijkheid bieden we niet.
IRIS Opvang factureert vooruit. Dat wil zeggen dat de factuur van oktober rond 15 september wordt verzonden via de mail en rond 25 september wordt geïncasseerd. Als de opvangovereenkomst vóór 1 september is ondertekend loopt het zoals hiervoor beschreven.
Maar als de opvangovereenkomst is ondertekend na 1 september dan kan het anders gaan. De factuur van oktober kan dan nog niet worden aangemaakt en daarom ontvang je eerst een gewone factuur van november (rond 15 september). Pas met de factuur van december (rond 15 november) wordt het deel van oktober meegenomen.
Je kunt een eindfactuur ontvangen om de volgende redenen:
IRIS Opvang maakt onderdeel uit van een stichting zonder winstoogmerk. Het geld dat is betaald voor de opvang, wordt dus altijd gebruikt voor het kunnen aanbieden, in stand houden en de kwaliteit van de opvang.
Op de factuur staan bij het onderdeel 'vakantie-opvang' de tijden ingevuld op alle dagen van de week. Dat betekent niet dat het opgebouwde tegoed ingezet kan worden op alle dagen van de week. Het tegoed aan vakantieopvang kan afgenomen worden op de standaarddagen zoals vastgelegd in de overeenkomst. Hoeveel te goed je precies opbouwt, staat op de factuur.
In principe worden alle facturen automatisch geïncasseerd. Als je op een andere manier wilt betalen, neem dan contact op met de administratie van IRIS Opvang. Het emailadres is serviceteam@irisopvang.nl.
De factuur voor de opvang wordt automatisch rond de 25ste van de maand geïncasseerd. Zorg voor voldoende saldo zodat herinneringskosten niet in rekening gebracht hoeven te worden.
Bij niet tijdig voldoen van de factuur of niet kunnen uitvoeren van de incasso wordt de wettelijke rente in rekening gebracht alsmede €25,00 administratiekosten.
Indien er extra opvang afgenomen is boven de in het contract afgesproken opvang dan wordt deze extra in rekening gebracht. De facturatie daarvan vindt altijd een maand later plaats.
Bij afname van een flexibel opvangcontract weet je niet precies hoeveel uren opvang je in de toekomst zult afnemen. Daarom kun je de opvang op een van de volgende manieren doorgeven aan de Belastingdienst:
Als je werkloos raakt en als dit gevolgen heeft voor de opvang is er een speciale regeling. Je kind hoeft niet meteen van de opvang af. Je hebt nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag vanaf de dag dat je niet meer werkt. De toeslag hoeft dus ook niet meteen stop gezet te worden terwijl je op zoek bent naar een nieuwe baan. Wel moet er zo snel mogelijk doorgegeven worden dat je geen werk meer hebt. Het doorgeven kan de site van de Belastingdienst. Het recht op kinderopvangtoeslag vervalt zodra de 3 maanden voorbij zijn. Vergeet niet om de toeslag tijdig stop te zetten en een opzegging van de plaatsing te doen via serviceteam@irisopvang.nl.
Wij hanteren een maand opzegtermijn. Een maand voor het stoppen van de opvangtoeslag moet bij ons de opzegging binnen zijn. Wordt de opvang niet opgezegd dan loopt deze door zonder opvangtoeslag.
Voorbeeld
Je bent op 1 augustus werkloos geworden. Je krijgt nog tot 1 november kinderopvangtoeslag. Zeg de toeslag en het opvangcontract dan voor 1 oktober stop.
Op onze factuur, op de website bij onze locaties of via de website van het Landelijk Register Kinderopvang.
Iedere kinderopvangvoorziening in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen heeft een uniek registratienummer, het LRK-nummer. Dit nummer moet aan de Belastingdienst worden doorgegeven bij het aanvragen van een kinderopvangtoeslag.
De kinderopvangtoeslag kun je aanvragen via de Belastingdienst. Zij bepalen of je in aanmerking komt voor de kinderopvangtoeslag en wat de eventuele hoogte is van dit bedrag. Via de website van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken om te zien of je als ouder recht hebt op kinderopvangtoeslag. Om de proefberekening te kunnen maken, heb je de volgende informatie nodig.
Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moet je en je eventuele toeslagpartner aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden kunt je nalezen op www.rijksoverheid.nl.
Het is mogelijk dat er een cent verschil zit tussen het werkelijke uurtarief en het uurtarief zoals weergegeven in de begroting. Het uurtarief in de begroting, en ook dat in de overeenkomst, wordt berekend door het totale jaarbedrag te delen door het totale aantal uren. Bij een minimale afname is het mogelijk dat er een afrondingsverschil ontstaat. Dit is de reden dat het uurtarief kan afwijken met +0,01 cent of -0,01 cent.
Zodra de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar bekend zijn krijg je daarvan bericht. Dit doen we in de vorm van een jaarbegroting. Deze jaarbegroting versturen we in november.
Zodra de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar bekend zijn krijg je daarvan bericht. Dit doen we in de vorm van een jaarbegroting. Daarin staat wat de verwachte opvangkosten voor het volgende jaar zijn zodat je duidelijk inzicht hebt in wat wij gaan factureren.
Aanmelden voor een studiedag op een dag die niet de standaard opvangdag uit het contract is is mogelijk. Aanvragen kunnen gedaan worden via het ouderportaal – extra opvang. Als de aanvraag geaccordeerd is wordt deze tegen het flexibele tarief in rekening gebracht. Kinderen met een opvangcontract op de studiedag hebben voorrang bij plaatsing. Plaatsing is niet gegarandeerd.
Ja, om van opvang tijdens een studiedag gebruik te maken moet je je kind minimaal 14 dagen voorafgaand aan de studiedag aanmelden via het ouderportaal. Bij later aanmelden is opvang niet gegarandeerd.
Overdracht vindt plaats met de medewerker die aanwezig is op de locatie. Bijzonderheden kunnen besproken worden. Als er meer tijd nodig is is het raadzaam om dat vooraf even aan te geven. Voor overdracht bij het ophalen moet je minimaal 15 minuten voor sluitingstijd aanwezig zijn.
Indien de haaltijden niet gehanteerd worden brengen we extra kosten in rekening. Voor ophalen buiten de openingstijden tot 30 minuten na opening brengen we € 25,00 in rekening.
Je kind kan gebracht en gehaald worden binnen de openingstijden van de locatie.
Op onze website staat een artikel waarin we uitleggen wat studiedagen zijn. Lees het artikel hier. De opvang voor een studiedag kan je gemakkelijk aanvragen via het ouderportaal.
Wij kunnen ons goed voorstellen dat je kind graag even rustig komt kennismaken, voordat de kinderopvang (0 tot 4 jaar) en de peuteropvang (2 tot 4 jaar) start. Kinderen zijn daarom van harte welkom om een ochtend of middag te komen wennen op de opvanglocatie. De ouder of verzorger is hier zelf niet bij. Mocht je kind, jij of wij vinden dat nog een keertje wennen fijn zou zijn dan kan in overleg met de medewerkers van de betreffende locatie een extra ochtend of middag worden ingepland.
Ja, nadat de overeenkomst is afgesloten ontvangt de locatie bericht van deze overeenkomst. Je wordt dan - zowel ingeval van kinderopvang, peuteropvang als in geval van buitenschoolse opvang - uitgenodigd voor een intakegesprek. De inhoudelijke zaken worden besproken over de opvang. Denk bijvoorbeeld aan eten, drinken, gewoontes en eventuele allergieën en worden afspraken vastgelegd die specifiek van toepassing zijn op je kind.
Als je een contract met ons afsluit krijg je toegang tot het ouderportaal. We gaan er ook van uit dat het portaal gaat gebruiken. Je krijgt van ons een toegangscode en je kan zelf een account aanmaken.
Ja, de ouderportaalapp heeft minder functionaliteiten dan het ouderportaal in de browser. Zoek je bijvoorbeeld een factuur, jaaropgave of een kopie van een plaatsingscontract dan is dit alleen via de browser in het ouderportaal vindbaar.
De software-ontwikkelaar werkt eraan om de app meer functionaliteiten te geven. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de app en het ouderportaal via de browser dezelfde functies krijgen.
De betalende ouder/verzorger (de ‘hoofdouder’) ontvangt alle e-mails vanuit het serviceteam van IRIS Opvang. Als de andere ouder/verzorger een aanvraag doet in het ouderportaal, ontvangt de betalende ouder hiervan een bevestiging.
Wil je de ontvanger wijzigen, dan kunnen wij dit aanpassen. Stuur hiervoor een e-mail naar serviceteam@irisopvang.nl.
Geen probleem, de PIN-code is algemeen: 1317. Met je eigen inloggegevens kun je verder inloggen om de app weer actief te maken en een eigen wachtwoord instellen.
De pincode van de ouderportaal app is 1317
Bovenaan deze website staat een inlogknop voor het ouderportaal. Of klik hier om in te loggen.
Voor het online ouderportaal is je bij ons geregistreerde e-mailadres je gebruikersnaam. Om je eigen inlog aan te maken, heb je naast je gebruikersnaam ook een wachtwoord nodig. Dit stel je eenvoudig en snel zelf in. Klik op ‘nieuw wachtwoord aanvragen’ en vul je e-mailadres in. Je ontvangt dan vrijwel direct een e-mail met een korte instructie voor het instellen van je eigen wachtwoord. Heb je jouw wachtwoord ingesteld? Dan kun je met je gebruikersnaam en je wachtwoord meteen inloggen in het ouderportaal.
Inloggen kan via de browser (bijvoorbeeld met Google Chrome, Microsoft Edge of Safari) en via de app.
Na tekenen van het contract en het kennismakingsgesprek krijg je toegang tot het ouderportaal. In het opvangcontract staat informatie over de inlog.
De medewerkers doen verslag van de belevenissen op de groep. In één oogopslag zie je hoeveel je kind geslapen heeft en heb je bijvoorbeeld altijd de voedingstijden bij de hand. Zelf kun je ook informatie toevoegen.
Regelmatig ontvang je foto’s van de eigen groep van je kind. Beelden zeggen meer dan duizend woorden en dat realiseren onze medewerkers zich ook. Stel je maar eens voor hoe fijn het is, om je kind lachend op een foto te zien, wanneer het afscheid wat moeilijker is gegaan. Je kunt dan met een gerust hart weer verder met je werk, studie of andere bezigheden.
Via het Ouderportaal regel je ook al je incidentele opvangwensen, kun je ruilingen doorgeven en kun je doorgeven als je kind afwezig is.
Als je een BSO-contract afsluit, kunnen er vakantiedagen in het contract worden toegevoegd. Uitleg hoe dat werkt staat op de website.
Tijdens schoolvakanties zijn kinderen de hele dag welkom op de BSO. De hoeveelheid kinderen die al geplaatst zijn en de mogelijkheden op de locatie bepaalt of de aanvraag gehonoreerd kan worden.
We voegen BSO-groepen samen, meestal is dat bij de locatie Stroomdal en Morgenster. Op kleinere locaties (zoals BSO Oranje en BSO Ontdekking) is dan geen vakantie-opvang, maar kinderen van deze locaties kunnen gebracht en gehaald worden bij een andere locatie van IRIS Opvang. Als dat van toepassing is, ontvang je daarover bericht zodat je weet waar je je kind naar de vakantie-opvang kunt brengen.
Het aanvragen van incidentele extra dagen verloopt altijd via het ouderportaal. Afhankelijk van de mogelijkheden wordt de aanvraag goedgekeurd.
Aanvragen voor structurele uitbreiding van dagdelen kunnen worden gedaan via serviceteam@irisopvang.nl. Als er plaats is en er geen andere kinderen op de wachtlijst staan die voorrang hebben zal de aanvraag gehonoreerd worden. In alle andere gevallen wordt er een wachtlijst plaats aangemaakt.
Aanvragen voor extra afnemen van dagdelen worden tot maximaal 2 maanden vooruit in behandeling genomen. Aanvragen buiten deze termijn worden in behandeling genomen als ze binnen de termijn vallen.
Het incidenteel ruilen van dagdelen is niet mogelijk. Bij afmelding voor een opvangdag wordt er geen tegoed opgebouwd of financiële compensatie gegeven.
Bij een 48-weken contract is het mogelijk om de vooraf door ons bepaalde vakantieweken te ruilen. Het ruilen daarvan kan alleen binnen het kalenderjaar van 1 januari tot 31 december. Ruilen kan alleen voor dagen waarop een contract gesloten is. Ruilen naar een andere dag is niet mogelijk. Ruilen van of naar halve dagen is niet mogelijk.
Afmelding is niet mogelijk als deze op nationale feestdagen waarop de opvang gesloten is. Deze dagen worden financieel niet gecompenseerd.
Vragen over planning, plaatsing, wachtlijst en facturatie zijn vaak complex en vergen uitzoek en/of nakijk tijd. Het meest efficiënt is om vragen aan het serviceteam per mail te stellen. Wij nemen dat uitgebreid de tijd om het antwoord te formuleren en nemen dan telefonisch of per mail contact met je op. Het serviceteam streeft er naar om binnen één reactie je vraag af te handelen.
Het serviceteam is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag, van 9.00 uur tot 12.00 uur. Gedurende drie weken in de zomervakantie en tijdens de gehele kerstvakantie van de basisscholen is het serviceteam telefonisch niet bereikbaar. De data waarop het serviceteam telefonisch niet bereikbaar is worden tijdig gecommuniceerd. Het serviceteam is op die momenten wel per mail bereikbaar: serviceteam@irisopvang.nl.
Dit kan via de mail of telefonisch. In het Ouderportaal en in de Ouderapp staat het telefoonnummer van de vestiging waar je klant bent. Op onze website tref je ook de contactinformatie aan, klik hier.
Nieuwsberichten zijn korte berichten over één onderwerp en die worden verstuurd via het ouderportaal. Deze berichten kunnen ook alleen naar ouder(s)/verzorger(s) van een specifieke locatie of groep verstuurd worden. Als de notificaties aan staan in de app ontvang je een melding als er nieuw bericht verzonden is. Heb je de notificatie niet aan staan, dan ontvang je een mail dat er een nieuwsbericht geplaatst is.
Nieuwsbrieven worden verstuurd aan alle ouder(s)/verzorger(s) die bij ons aangemeld staan voor ontvangst van de nieuwsbrief. De nieuwsbrief verschijnt periodiek en wordt per mail verzonden. Sta je wel aangemeld voor de nieuwsbrief maar ontvang je deze niet kijk dan in de spamfolder. Ontvang je daar ook niets neem dan contact met ons op serviceteam@irisopvang.nl.
Als je geen lopend opvangcontract meer hebt, word je automatisch uitgeschreven voor de nieuwsbrief. Start een nieuw opvangcontract, dan word je automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief.
De kinderdagverblijven en de voorschoolse opvang zijn geopend vanaf 7.00 uur. Wij bieden geen opvang vanaf 6.30 of 6.00 uur. Vanaf 7.00 uur is je kind van harte welkom.
We zijn op nationale feestdagen gesloten en op zaterdag en zondag. De nationale feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag. En eens in de 5 jaar op Bevrijdingsdag, de volgende keer is dat in het jaar 2025.
Onze kinderopvang locaties zijn geopend van 07.00 uur tot 18.30 uur. De buitenschoolse opvang locaties zijn geopend vanaf het moment dat de school ‘uit’ is tot 18.30 uur. De voorschoolse opvang is geopend vanaf 7.00 uur.
Ja, tijdens het intakegesprek voor de kinderopvang wordt dit gevraagd en genoteerd op een intakeformulier. Omdat het om medische gegevens gaat, mogen ouders/verzorgers - op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens - zelf kiezen of ze deze informatie wel of niet geven.
Als er bijvoorbeeld mazelen in de (omgeving van de) kinderopvang zijn geconstateerd, of als er signalen zijn die kunnen duiden op een uitbraak van mazelen, dan treedt ons noodprotocol in werking en volgen wij direct de adviezen van het RIVM (Rijksoverheid) en de GGD. IRIS Opvang verzamelt geen informatie over verdere inentingen als kinderen al op de opvang zitten.
Kinderopvangorganisaties moeten op verzoek informatie verstrekken aan de Belastingdienst. Dit op basis van artikel 38 van de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen (AWIR) en artikel 1a van het Uitvoeringsbesluit Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen. In artikel 1b van het uitvoeringsbesluit is ook opgenomen dat het Burgerservicenummer (BSN) toegevoegd moet worden aan de aan te leveren gegevens. Met andere woorden: als de Belastingdienst bij ons gegevens opvraagt, moeten wij daarbij het BSN-nummer vermelden.
Vanuit de privacywetgeving moet er vooraf toestemming zijn gegeven voor het publiceren van foto’s waar personen op staan. In de praktijk is dit lastig, omdat sommige kinderen van hun ouders/verzorgers wel op de foto mogen en sommige kinderen niet. Om alle kinderen gelijk te behandelen is voor het ‘blurren’ gekozen. Op deze manier kunnen wij toch op onze sociale media laten zien wat de kinderen zoal hebben gedaan en beleefd bij de opvang.
Handelen in het belang van het kind en ouder/verzorger. Daar staan wij voor. We vinden het dan ook belangrijk dat ouders en verzorgers die onverhoopt een klacht hebben over IRIS Opvang, zich gehoord voelen. Ook willen we op een juiste manier met de klacht omgaan en het snel en goed oplossen. De klachtenregeling van IRIS Opvang helpt hierbij. Deze bestaat uit een interne en een externe procedure. Meer informatie over de klachtenregeling staat hier.
Complimenten zijn toverstafjes en wij laten ons graag betoveren. Een compliment horen we dan ook graag. Het mag via serviceteam@irisopvang.nl aan ons doorgegeven worden en als het compliment specifiek voor iemand is dan zorgen wij ervoor dat het op de juiste plek terecht komt.
Wij vinden het fijn als je de moeite neemt om je feedback aan ons door te geven. Verbeterpunten kun je doorgeven door een mail te sturen aan serviceteam@irisopvang.nl. We gaan ervan uit dat deze ook zijn besproken op de locatie en (indien van toepassing) met de betreffende medewerker.
De betalende ouder is de ouder die de facturen krijgt en de overeenkomsten ondertekend. Deze ouder heeft toegang tot het ouderportaal.
Helaas biedt ons systeem, en dus het ouderportaal, niet de mogelijkheid om een tweede ouder toegang te geven met beperkte opties. Want zodra we de tweede ouder toegang geven, is dit ook met inzage in financiële gegevens, het recht op afmelden en aanvragen van extra dagen (met financiële gevolgen). De betalende ouder wil dat in de meeste gevallen niet, waardoor we alleen toegang geven aan de betalende ouder.
Er zijn drie opties:
1. We voegen de tweede ouder toe, en de betalende ouder is akkoord dat de tweede ouder dezelfde 'rechten' heeft.
2. We voegen de tweede ouder niet toe, en de betalende ouder is verantwoordelijk voor het delen van foto's en andere informatie over de kinderen met de tweede ouder.
3. De tweede ouder sluit een eigen opvang contract af. Dan worden het twee betalende ouders, met beide een eigen inlog en toegang tot het ouderportaal. Dit is een optie als bijvoorbeeld ouder 1 op maandag opvang afneemt en ouder 2 op dinsdag.
Wij begrijpen dat de ideale optie nog niet beschikbaar is. We hebben dat doorgegeven aan de systeembeheerder om dit op te pakken.
Als jullie gaan scheiden, mag je dat mailen naar serviceteam@irisopvang.nl. De betalende ouder is de ouder die de facturen krijgt en de overeenkomsten ondertekend. Deze ouder heeft toegang tot het ouderportaal.
Helaas biedt ons systeem, en dus het ouderportaal, niet de mogelijkheid om een tweede ouder toegang te geven met beperkte opties. Want zodra we de tweede ouder toegang geven, is dit ook met inzage in financiële gegevens, het recht op afmelden en aanvragen van extra dagen (met financiële gevolgen). De betalende ouder wil dat in de meeste gevallen niet, waardoor we alleen toegang geven aan de betalende ouder.
Er zijn drie opties:
1. We voegen de tweede ouder toe, en de betalende ouder is akkoord dat de tweede ouder dezelfde 'rechten' heeft.
2. We voegen de tweede ouder niet toe, en de betalende ouder is verantwoordelijk voor het delen van foto's en andere informatie over de kinderen met de tweede ouder.
3. De tweede ouder sluit een eigen opvang contract af. Dan worden het twee betalende ouders, met beide een eigen inlog en toegang tot het ouderportaal. Dit is een optie als bijvoorbeeld ouder 1 op maandag opvang afneemt en ouder 2 op dinsdag.
Wij begrijpen dat de ideale optie nog niet beschikbaar is. We hebben dat doorgegeven aan de systeembeheerder om dit op te pakken.
Op dit moment overleggen we met de gemeente over bijvoorbeeld de locatie, de faciliteiten en de startdatum van IKC Reeve. Zoals het er nu naar uitziet, wordt er eerst een zogeheten semipermanent pand gebouwd. We hopen dat dit gebouw in het najaar van 2025 gereed is.
De verkoop van de huizen in Reeve gaat iets langzamer dan gepland, waardoor ook de planning van de voorzieningen die er gaan komen wat vertraagt. We bekijken nu samen met de gemeente of we een en ander misschien iets sneller kunnen laten verlopen.
Natuurlijk houden we jou graag op de hoogte van de ontwikkelingen rondom onze locatie in Reeve. Daarom plannen we voor komend najaar een voorlichtingsbijeenkomst. Dan geven we jou informatie én kun jij ons jouw opvangwensen laten weten. Wil jij er graag bij zijn? Laat het ons dan weten in een mailtje aan serviceteam@irisopvang.nl.
Zet in de onderwerpregel van de mail: ‘Voorlichting Reeve’. Vervolgens typ je in de mail zelf:
We laten het jou weten zodra de datum, het tijdstip en de locatie van de voorlichtingsbijeenkomst bekend zijn.
Heb je interesse in een locatie die niet op onze website staat of zou je graag opvang hebben op een locatie die we al wel hebben maar opvang van je voorkeur bieden we nog niet aan dan mag je ons dat altijd per mail laten weten. Wij inventariseren de interesse en op het moment dat er voldoende animo is dan gaan wij onderzoeken of opvang aanbieden mogelijk is.
IRIS Opvang streeft ernaar om de opvang zo veel mogelijk op de locatie zoals overeengekomen in het contract te laten plaatsvinden. Indien nodig kunnen wij een andere vestiging voor opvang aanwijzen of groepen samenvoegen, al dan niet op een andere vestiging. Wij hanteren hiervoor een communicatietermijn van twee weken. Wanneer er sprake is van calamiteiten en/of onvoorziene omstandigheden kan de wijziging met onmiddellijke ingang plaats vinden.
Ja die hebben we bij de locaties KO Stroomdal en KO Fidelio. Slapen in een buitenbedje heeft voordelen. Zo is de frisse buitenlucht goed voor de ontwikkeling van de longen en zorgt het buiten slapen voor meer aanmaak van vitamine D, waardoor kinderen een hogere weerstand krijgen. Dankzij het horrengaas slaapt het kindje vrij van insecten.
Mocht je je kindje willen laten slapen in het buitenbed dan is het geven van toestemming hiervoor vooraf nodig. Eventuele vragen hierover kunnen worden gesteld aan de medewerkers van de betreffende locaties.
Ja, het is mogelijk om een zelf meegebracht ontbijt op te eten. Voorwaarde is wel dat jullie aanwezig zijn voor 7.30 uur en dat het ontbijt een volwaardig ontbijt betreft.
Borstvoeding geven en kinderopvang is prima te combineren. Werk/woon/studeer je in de buurt van het kinderdagverblijf? Dan kun je tijdens de opvangdag gerust langskomen om te voeden. Maar ook als je niet in de gelegenheid bent om langs te komen, kan je kind borstvoeding drinken. In elke locatie is een koelkast aanwezig waar jouw afgekolfde borstvoeding bewaard kan worden. Voor het opwarmen van de borstvoeding maken wij gebruik van een flesverwarmer.
Dit kan per locatie en per groep verschillen. Het ligt aan het aantal kinderen op een groep en de leeftijdsverhoudingen binnen de groep. Hiervoor zijn door de GGD vaste richtlijnen opgesteld, die wij hanteren. De Beroepskracht-Kind-Ratio (BKR) is wettelijk bepaald en de regels hiervoor zijn terug te vinden op 1ratio.nl.
Bewegen, spelen en echt contact tijdens de verzorging zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Zij moeten daarom volop ontwikkelingskansen krijgen en die geven we hen bij IRIS Opvang graag. Hiervoor hebben onze medewerkers de Pikler-training gevolgd, geïnspireerd op de visie van Emmi Pikler. Het kindbeeld van deze Hongaarse kinderarts en pedagoog gaat uit van de aangeboren nieuwsgierigheid, ontdekkingsdrang en sociale competentie van baby’s. Bij IRIS Opvang zien we deze bij ieder kind en sluiten we erop aan met leuke en geschikte spelletjes.
Op de meeste locaties werken we met verticale groepen. Bij een verticale groep zitten kinderen van alle leeftijden bij elkaar. De jonge kinderen leren dan veel van de oudere kinderen, en de peuters leren hoe ze rekening moeten houden met de kleintjes. Broertjes en zusjes kunnen elkaar zo ook de hele dag zien. Je kind groeit echt samen met andere kinderen op. De ruimtes, materialen en activiteiten zijn speciaal ingericht en samengesteld om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van kinderen in alle leeftijdsfases. We kijken goed naar wat ieder kind nodig heeft. Op IKC Marnix werken we op dit moment met horizontale groepen, bestaande uit kinderen in de leeftijd van nul tot twee en van twee tot vier jaar.