"Eigenlijk werd de mijlpaal twee en een half jaar geleden al bereikt. Maar door de lockdown moesten we het jubileumfeestje uitstellen," zegt Bianca Diender. Zij is al jaren de drijvende kracht achter het netwerk. De geboren en getogen Kamperse is actief in de kinderopvang. Haar ouders hadden een babyzaak en vervolgens een kinderdagverblijf, waar Bianca ruim twintig jaar geleden is gaan werken. In 2006 startte ze haar eigen gastouderbureau. Om de overgang van kinderopvang naar basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen, werd in de beginperiode van het netwerk een uniform overdrachtsformulier gebruikt. Dat was tenminste de bedoeling. Bianca: "Maar veranderende overheidsregels zorgden ervoor dat het formulier nauwelijks nog wordt gebruikt en dat de betrokken partijen op een andere manier informatie moeten uitwisselen. Het netwerk heeft hierbij een centrale rol. Ons doel is dat de kinderen zoveel mogelijk krijgen aangereikt om zich goed te kunnen ontwikkelen."
Bij het netwerk zijn dertien organisaties in Kampen en omgeving aangesloten. Ook IRIS Opvang is aangesloten bij het netwerk. Bianca: "Het grote belang van ons samenwerkingsverband is dat je collega's hebt om mee te praten en ervaringen uit te wisselen. We hebben daarvoor een appgroep, maar houden ook bijeenkomsten. Actuele thema's zijn bijvoorbeeld de vraag hoe je omgaat met de inzet van stagiaires en het personeelstekort. Of de alsmaar groeiende behoefte aan kinderopvang." Het netwerk heeft inmiddels ook goed overleg met de aangesloten scholen, de GGD, huisartsen, de gemeente Kampen, het consultatiebureau en de bibliotheek. "Samen met scholen en andere partijen bekijken we hoe de ontwikkeling van de allerkleinsten het beste kan worden gewaarborgd. Ons doel is een doorgaande leerlijn. De voorschoolse periode is voor de ontwikkeling van een kind het belangrijkst. Daarom is de rol van kinderopvang ook zo cruciaal", aldus Bianca.
Suzan de With, directeur bij IRIS Onderwijs en Opvang, kan dat beamen. "Boven de eigen belangen uitstijgen, samen het kind centraal stellen en vanuit dat perspectief overleggen met elkaar, de gemeente en andere organisaties die werken met kinderen."